11 nov 2016 Nieuws

Steeds meer Verzekeringskaarten online

Het aantal Verzekeringskaarten dat online staat, neemt gestaag toe. En dat geldt ook voor het aantal bezoekers. Verzekeraars moeten vanaf 1 januari 2017 voor 15 producten een Verzekeringskaart op hun website hebben staan.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Verzekeraars hadden begin november in totaal 516 Verzekeringskaarten op hun websites geplaatst. Bij de laatste meting, halverwege september, waren dat er nog 325. In oktober werd er bijna 16.000 keer een Verzekeringskaart bekeken, een stijging van 27 procent ten opzichte van september. In totaal zijn de Verzekeringskaarten tot nu toe meer dan 81.000 keer bekeken.

Eigenschappen

De Verzekeringskaarten geven de consument aan de hand van icoontjes en korte teksten een overzicht van de belangrijkste eigenschappen van een verzekering. Het Verbond heeft de kaarten ontwikkeld om informatie over verzekeringen begrijpelijker en beter vindbaar te maken. Bovendien wordt het door de kaarten gemakkelijker om producten van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. “Consumenten vinden de polisvoorwaarden nu vaak complex. Daardoor is de kans op teleurstelling over wat wel en niet gedekt is groot”, legt programmaleider Klantbelang en Reputatie Annemieke van Kaam van het Verbond uit.

Verzekeringskaart

Voor 15 soorten verzekeringen moeten verzekeraars 1 januari 2017 een Verzekeringskaart op hun website hebben staan. Daarbij gaat het onder andere om opstal-, inboedel- en motorrijtuigverzekeringen. Volgend jaar volgt nog een aantal verzekeringen.

Consumentenonderzoek

Uit onderzoek van Motivaction (pdf, 71 pagina's) bleek onlangs nog dat consumenten de Verzekeringskaarten informatiever, eenvoudiger te begrijpen en overzichtelijker vinden dan de polisvoorwaarden. Een op de twee consumenten boordeelt de Verzekeringskaart met een acht of hoger en twee op de drie zegt er (zeer) waarschijnlijk gebruik van te maken.

 

Bron: Verbond van Verzekeraars

Lees ook…

Effecten van standaardproducten op keuzegedrag van consumenten

Minister Dijsselbloem heeft de Tweede Kamer een brief over het onderzoek naar de effecten van standaardproducten op het keuzegedrag van consumenten toegezonden.

Digitale zorgpolis wordt de standaard

Het verstrekken van digitale zorgpolissen is reeds mogelijk. Ingevolge artikel 156a, tweede lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv) dient de verzekeringnemer hiervoor wel uitdrukkelijk toestemming te geven.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

11 nov 2016

Laatst gewijzigd

11 nov 2016