Nederlanders kunnen online aangeven wat zij de beste maatregelen vinden om het verkeer veiliger te maken. Op een speciale website kan iedereen aangeven welke maatregelen zij zouden willen zien, waarbij zij ook rekening moeten houden met de kosten.
Wetsvoorstel voor wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 en het Wetboek van Strafvordering. Het gaat om het vervangen van de recidiveregeling ernstige verkeersdelicten en het invoeren van diverse maatregelen die zijn gericht op een betere aanpak van rijden onder invloed.
De regeling tot wijziging van de Regeling aanduiding motor- en bromfietshelmen (hierna ‘de regeling’) maakt het mogelijk dat de speed-pedelec-helm, indien deze voldoet aan de NTA 8776:2016, mag worden gebruikt als helm door snorfietsers.
Minister Van Nieuwenhuizen gaf antwoord op Kamervragen over de moties helmplicht snorfietsen, 30 km/u in de bebouwde kom en continu voeren autoverlichting.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van het Reglement verkeerstekens en verkeersborden (RVV) 1990 voor. Tot nu toe waren bestuurders en passagiers van snorfietsers uitgezonderd van de helmplicht.
Een automobilist stelt dat hij door het gebruik van de Autopilot niet als feitelijk bestuurder in de zin van artikel 61a van het RVV kan worden aangemerkt. Het hof zoekt voor de uitleg van het begrip 'bestuurder' aansluiting bij eerder gepubliceerde arresten waaruit volgt dat als bestuurder moet worden aangemerkt elke persoon die één of meer bedieningsorganen van een motorrijtuig hanteert en door middel daarvan de voortbeweging of rijrichting van het motorrijtuig beïnvloedt.
Minister Van Nieuwenhuizen heeft gereageerd op nadere vragen over de voorgenomen wijziging van artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor handheld telefoongebruik in het verkeer.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 voor. Met deze wijziging wil de minister het mogelijk maken dat Nederlandse personen en bedrijven die een voertuig bezitten dat jarenlang niet in Nederland komt, in het buitenland een algemene periodieke keuring (APK) kunnen laten uitvoeren.
Ontwerpbesluit voor de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de bijlage, bedoeld in artikel 2, 1e lid, van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften.
Op 12 december 2018 bleek uit een onderzoek van TNO dat er risico’s zijn voor de veiligheid van de bestuurder en passagiers van de Stint. TNO constateerde onder meer problemen met de rem en de lengte van de remweg van de Stint.
In dit rapport staan resultaten van een meting naar de kennis en het gebruik van de niet storen functie op de smartphone door fietsers en automobilisten.
Omdat beginnende, hoofdzakelijk jonge, bestuurders een groter risico vormen voor de verkeersveiligheid dan ervaren bestuurders, is in 2002 de beginnersregeling ingevoerd met als doel sneller actie te kunnen ondernemen bij beginnende bestuurders die herhaald ernstige verkeersovertredingen begaan.
De memorie bevat antwoorden op het voorlopig verslag van de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving. Het verslag ging over het het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met het mogelijk maken van experimenten met geautomatiseerde systemen in motorrijtuigen. Er wordt uitgebreid ingegaan op 'aansprakelijkheid'.
Gemeenten en alle andere wegbeheerders kunnen per 1 juli 2018 besluiten om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Daar waar de snorfietser naar de rijbaan moet, is de snorfietser ook verplicht een helm te dragen. Dit besluit is genomen op verzoek van de G4: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.
Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft (8 maart 2018) uitspraak gedaan in de zaak over de oplegging van een sanctie op grond van de Wet Mulder voor het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het besturen van een auto. Het hof heeft degene aan wie de sanctie is opgelegd in het gelijk gesteld.
Minister Grapperhaus wil korte metten maken met automobilisten die de veiligheid van andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen. Met een aantal maatregelen wil hij de verkeersveiligheid verbeteren.
Het gebruik van de smartphone neemt toe. Smartphones zijn handig om bijvoorbeeld mee te navigeren, maar ze kunnen ook afleiden. In het verkeer kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen; slingerende fietsers, bijna botsingen en soms erger. Smartagent Marketresponse (SAMR) heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzocht hoe Nederland aankijkt tegen het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil wegbeheerders de mogelijkheid geven om op drukke fietspaden de snorfietser naar de rijbaan te verplaatsen. Op drukke fietspaden leidt de snorfiets tot verkeersonveilige situaties, bijvoorbeeld door te weinig ruimte voor inhalende snorfietsen of schrikreacties door het snelheidsverschil met fietsen. Daarnaast is de snorfiets is op bepaalde plaatsen een hinderlijke factor voor volledige benutting van de capaciteit van het fietspad.
Een ongeval met een auto leidt bij fietsers vaak tot letsel, dat qua leed van een andere orde is dan de (veelal) beperkte schade aan de auto en ongeschonden bestuurder. Art. 185 van de Wegenverkeerswet is in het leven geroepen om te voorkomen dat een gewonde fietser in het ziekenhuis geconfronteerd wordt met het vergoeden van lakschade aan de auto. De kern van dit artikel is dat de automobilist verplicht is om bij een verkeersongeval de schade van anderen (niet-automobilisten) te vergoeden, behalve als het ongeval aan overmacht te wijten is.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.