Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
 
30 jun 2020 Nieuws

AFM rapport: bewust belonen en waarderen

De AFM doet een oproep aan de sector op basis van onderzoek bij banken, verzekeraars en financieel dienstverleners. Ondernemingen zouden moeten streven naar een samenwerkingsgerichte cultuur, omdat dit zorgt voor minder schadelijk gedrag richting klanten.
29 mrt 2018 Nieuws

Stichting hypotheekclaim (indirect) in het ongelijk gesteld

In een viertal Kifid uitspraken is de consument in het ongelijk gesteld ten aanzien van de claim dat een ander voorstel beter had geweest. Consumenten hebben een rapportage overgelegd van Stichting Hypotheekclaim. In de rapportage maakt Stichting Hypotheekclaim een berekening gebaseerd op het voortzetten van de oude hypotheek, die zij als de huidige situatie aanduidt (HS). Als VS 1 wordt aangeduid de oplossing waarvoor gekozen is en als VS 2 het voorstel waarmee Consumenten het voordeligst uit zouden zijn geweest.
28 feb 2018 Kennis

Annuïtair dalende risicoverzekering en zorgplicht

Alleen voor abonnees
In het verleden zijn veel hypotheken met beleggingsrekeningen afgesloten. Daarnaast werd dan vaak een annuïtair dalende risicoverzekering bijgesloten. Vanuit zorgplicht is het goed om te kijken in hoeverre de overlijdensrisicoverzekering nog aansluit bij de waarde ontwikkeling van de beleggingsrekening.
14 apr 2016 Nieuws

AFM rapport: Kwaliteit Beleggingsdienstverlening 2015

Regelmatig onderzoekt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de kwaliteit van de dienstverlening bij beleggingsondernemingen. Bij de grootbanken, private banks en zelfstandige beleggingsondernemingen wordt gekeken naar de mate waarin zij hun klant kennen zodat zij ze kunnen voorzien van passend advies of goed beheer. Uit het onderzoek van de AFM blijkt dat de kwaliteit in 2015 een krappe voldoende oplevert. In het rapport zijn tevens diverse praktische tips opgenomen.
19 jan 2016 Nieuws

Nederlanders stellen pensioen uitzoeken en meer rendement voor spaargeld vinden uit

Bijna driekwart van de Nederlanders stelt het uitzoeken van zijn pensioen uit. Ook meer rendement vinden voor het spaargeld (68%) en het op een rij zetten van inkomsten en uitgaven (60%) wordt nogal eens uitgesteld. Financiële taken met een deadline, zoals belastingaangifte doen en rekeningen op tijd betalen, worden juist minder uitgesteld. Bijna iedereen (97% van de Nederlanders) stelt weleens zaken uit. Een op de vijf stelt naar eigen zeggen ‘vaak’ zaken uit. ING deed een onderzoek onder Nederlanders naar uitstelgedrag, om klanten te inspireren tot het optimaliseren van hun financiën voor nu en later.
1 mei 2015 Nieuws

Wat verstaat de AFM onder kwaliteit van advies?

Uit eerder onderzoek blijkt dat adviseurs van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vaak niet weten dat de wettelijke adviesregels op het advies van toepassing zijn. In de 'vraag van de maand' geeft de AFM een toelichting.
24 apr 2015 Nieuws

Handvatten voor inventarisatie klantinformatie en risicobereidheid beleggers

De AFM biedt beleggingsondernemingen een handreikingsdossier waarin zij een aantal best practices heeft gebundeld. Hiermee wil de AFM handvatten bieden bij het verder optimaliseren van de beleggingsdienstverlening.
23 apr 2015 Nieuws

AFM: Advies over hypotheken verbeterd

advieskwaliteit arbeidsongeschiktheidsverzekeringen blijft achter
Er is een aanzienlijk verschil tussen de kwaliteit van adviezen over hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De kwaliteit van advies over hypotheken is gemiddeld goed. Bij advies over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan zelfstandigen gaan adviseurs nog te vaak onzorgvuldig te werk. In de meeste adviesdossiers over deze verzekeringen staat te weinig informatie om een zorgvuldig advies aan de klant op te baseren.
4 mrt 2015 Nieuws

Financiële dienstverlener toch (deels) aansprakelijk bij 'execution only'

Bij het afsluiten van de beleggingsovereenkomst heeft de consument brochures en algemene voorwaarden ontvangen. Via een handelsplatform van Royal Bank of Scotland N.V kon de consument handelen in derivaten. Volgens een uitspraak van Kifid heeft RBS niet aannemelijk kunnen maken dat de consument voldoende indringend is voorgelicht over de specifieke kenmerken en risico’s van het aangeboden financiële instrument.
16 mei 2014 Nieuws

AFM: Duidelijke informatie bij aflopen rentevastperiode nodig voor goede keuze

Bij het aflopen van de rentevastperiode van een hypotheek is het belangrijk dat consumenten duidelijke en volledige informatie krijgen over onder meer de hoogte van de rente en de mogelijkheid om financieel advies in te winnen. Ook is het wenselijk dat consumenten informatie krijgen over de mogelijke gevolgen van een lagere hypotheekrente voor de opbouw van de spaarpot bij een (bank)spaarhypotheek.
Getoond 1 tot 10 van 22. Er zijn meer pagina's.
 

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.