De AFM doet een oproep aan de sector op basis van onderzoek bij banken, verzekeraars en financieel dienstverleners.
Ondernemingen zouden moeten streven naar een samenwerkingsgerichte cultuur, omdat dit zorgt voor minder schadelijk gedrag richting klanten.
In een viertal Kifid uitspraken is de consument in het ongelijk gesteld ten aanzien van de claim dat een ander voorstel beter had geweest. Consumenten hebben een rapportage overgelegd van Stichting Hypotheekclaim. In de rapportage maakt Stichting Hypotheekclaim een berekening gebaseerd op het voortzetten van de oude hypotheek, die zij als de huidige situatie aanduidt (HS). Als VS 1 wordt aangeduid de oplossing waarvoor gekozen is en als VS 2 het voorstel waarmee Consumenten het voordeligst uit zouden zijn geweest.
In het verleden zijn veel hypotheken met beleggingsrekeningen afgesloten. Daarnaast werd dan vaak een annuïtair dalende risicoverzekering bijgesloten.
Vanuit zorgplicht is het goed om te kijken in hoeverre de overlijdensrisicoverzekering nog aansluit bij de waarde ontwikkeling van de beleggingsrekening.
Regelmatig onderzoekt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de kwaliteit van de dienstverlening bij beleggingsondernemingen. Bij de grootbanken, private banks en zelfstandige beleggingsondernemingen wordt gekeken naar de mate waarin zij hun klant kennen zodat zij ze kunnen voorzien van passend advies of goed beheer. Uit het onderzoek van de AFM blijkt dat de kwaliteit in 2015 een krappe voldoende oplevert. In het rapport zijn tevens diverse praktische tips opgenomen.
Bijna driekwart van de Nederlanders stelt het uitzoeken van zijn pensioen uit. Ook meer rendement vinden voor het spaargeld (68%) en het op een rij zetten van inkomsten en uitgaven (60%) wordt nogal eens uitgesteld. Financiële taken met een deadline, zoals belastingaangifte doen en rekeningen op tijd betalen, worden juist minder uitgesteld. Bijna iedereen (97% van de Nederlanders) stelt weleens zaken uit. Een op de vijf stelt naar eigen zeggen ‘vaak’ zaken uit. ING deed een onderzoek onder Nederlanders naar uitstelgedrag, om klanten te inspireren tot het optimaliseren van hun financiën voor nu en later.
Uit eerder onderzoek blijkt dat adviseurs van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vaak niet weten dat de wettelijke adviesregels op het advies van toepassing zijn. In de 'vraag van de maand' geeft de AFM een toelichting.
De AFM biedt beleggingsondernemingen een handreikingsdossier waarin zij een aantal best practices heeft gebundeld. Hiermee wil de AFM handvatten bieden bij het verder optimaliseren van de beleggingsdienstverlening.
Er is een aanzienlijk verschil tussen de kwaliteit van adviezen over hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De kwaliteit van advies over hypotheken is gemiddeld goed. Bij advies over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan zelfstandigen gaan adviseurs nog te vaak onzorgvuldig te werk. In de meeste adviesdossiers over deze verzekeringen staat te weinig informatie om een zorgvuldig advies aan de klant op te baseren.
Bij het afsluiten van de beleggingsovereenkomst heeft de consument brochures en algemene voorwaarden ontvangen. Via een handelsplatform van Royal Bank of Scotland N.V kon de consument handelen in derivaten. Volgens een uitspraak van Kifid heeft RBS niet aannemelijk kunnen maken dat de consument voldoende indringend is voorgelicht over de specifieke kenmerken en risico’s van het aangeboden financiële instrument.
Bij het aflopen van de rentevastperiode van een hypotheek is het belangrijk dat consumenten duidelijke en volledige informatie krijgen over onder meer de hoogte van de rente en de mogelijkheid om financieel advies in te winnen. Ook is het wenselijk dat consumenten informatie krijgen over de mogelijke gevolgen van een lagere hypotheekrente voor de opbouw van de spaarpot bij een (bank)spaarhypotheek.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank.