Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
28 okt 2015 Nieuws

Aanpassing geregistreerde lening bij Belastingdienst?

Helpdeskvraag (fictief)
Begin dit jaar heeft een relatie van ons kantoor (tijdelijk) een familiehypotheek afgesloten bij haar ouders. Deze lening was bestemd voor een grote verbouwing en de lening is als zodanig geregistreerd bij de Belastingdienst. Nu de stofwolken zijn gedaald en de verbouwing afgerond is, blijkt er nog een groot bedrag in 'bouwdepot' te staan. Dit restant is teruggestort aan de ouders. Nu heeft de partner van relatie ook inkomen uit werk en kan de lening overgesloten worden naar de huidige geldverstrekker (verhoogde inschrijving). Hoe kan dan de bestaande lening bij de Belastingdienst worden afgemeld?
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

De Belastingdienst heeft een 'online formulier', waarmee mutaties kunnen worden doorgegeven.

Met dit formulier kan men:

  • een nieuwe lening aan de Belastingdienst doorgeven
  • een eerder doorgegeven lening wijzigen (bijvoorbeeld een wijziging van het rentepercentage, de einddatum van de lening of de manier van aflossen)
  • een eerder doorgegeven lening intrekken

Tip: met dit online formulier kan men ook gegevens opvragen van een eerder doorgegeven lening.

Klik hier voor 'Opgaaf lening eigen woning (online formulier)'

Benodigd voor formulier?

  • de gegevens van de lening en de woning
  • burgerservicenummer en DigiD
  • het burgerservicenummer en de DigiD van eventuele andere leningnemers
  • naam en adres van de leningverstrekker(s)
  • het Buitenlands Fiscaal identificatienummer (TIN) of het burgerservicenummer van de leningverstrekker(s)
  • bij een wijziging of intrekking: het kenmerk van de eerdere opgaaf lening eigen woning

* Bij de presentatie van Belastingplan 2016 is aangegeven dat men voornemens is het proces van de informatieplicht te integreren in het aangifteproces en de benodigde informatie vanaf het belastingjaar 2016 nog enkel uit te vragen via de aangifte. Hiermee kan dan de (toekomstige) registratie komen te vervallen.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

28 okt 2015

Laatst gewijzigd

28 okt 2015

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.