Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
13 aug 2019 Nieuws

Verkeerde loket voor schadeclaim BKR-registratie

Een consument stelt dat een kredietinstelling schadeplichtig is vanwege de verrichte BKR-registratie. Consument stelt dat deze registratie ten onrechte is verricht. Deze registratie vormt de reden dat Consument zijn doorlopend krediet niet heeft kunnen oversluiten.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Verweer kredietverstrekker

De kredietverstrekker heeft, kort en zakelijk weergegeven, de volgende verweren gevoerd:

  • Er is niet onrechtmatig gehandeld. Conform het Algemeen Reglement CKI (Centraal Krediet Informatiesysteem) heeft kredietverstrekker bij beide contractanten een code 3 geplaatst. Na de melding van Consument heeft Interbank als gevolg van een belangenafweging besloten om de codering te verwijderen;
  • De causaliteit tussen de gedraging van kredietverstrekker en de door Consument gestelde schade ontbreekt.

Beoordeling

Op grond van artikel 2.1 sub d van het Reglement behandelt Kifid de klacht niet indien het een klacht betreft ter beslechting waarvan een arbiter of een bindend-adviseur bevoegd is. De Commissie stelt vast dat het BKR een eigen onafhankelijke Geschillencommissie heeft. De Geschillencommissie BKR beoordeelt onder andere of de kredietverstrekker de procedures goed heeft gevolgd en of de registratie terecht is.

Consument klaagt over de BKR-codering.

Consument stelt dat de BKR-codering ten onrechte is geplaatst en vordert een vergoeding voor de schade die hij als gevolg van de onterechte codering stelt te hebben geleden. Nu Consument hiermee klaagt over de BKR-codering en sprake is van uitleg van het Algemeen Reglement CKI, is de Geschillencommissie BKR de aangewezen instantie om de klacht te behandelen. De klacht van Consument is derhalve bij Kifid niet-behandelbaar.

Aan een inhoudelijke behandeling van de klacht komt de Commissie dan ook niet toe.

 

Bron: Kifid

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

13 aug 2019

Laatst gewijzigd

13 aug 2019

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2019. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.