Bij het beoordelen of iemand werknemer of zelfstandige is blijft ondernemerschap een volwaardig criterium, naast de vraag of iemand wordt aangestuurd in het werk en voor eigen risico werkt.
Vanwege een uitspraak van de Hoge Raad eind 2024, moest de regering een discriminerend puntje in de wet rechtzetten. Het onderwerp dat gewijzigd wordt is de arbeidskorting voor mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Het onderwerp is voor veel klanten in de financiële dienstverlening van belang. Daarom bespreken we dit in een artikel van de klantmedewerker Basis.
De afgelopen jaren is het bijzonder onrustig in het box 3-dossier. Na de vele rechtszaken, tot de Hoge Raad aan toe, is de overheid gedwongen om belastingplichtigen de mogelijkheid te bieden om te bewijzen dat ze minder rendement hebben gehaald dan belast wordt. Ondertussen loopt ook de ‘Overbruggingswet box 3’ nog gewoon door. In die wet doet zich het vreemde verschijnsel voor dat pas achteraf bekend is hoe hoog het forfaitaire rendement was over een voorgaand jaar. Inmiddels zijn de forfaitaire rendementen over 2024 bekendgemaakt.
Als een bankrekening twee rekeninghouders heeft, kunnen deze rekeninghouders kiezen voor een en/of-rekening of voor een en-rekening (ook wel ‘en-en-rekening’). Die keuze kan erg belangrijk zijn voor de rekeninghouders. De bank moet die keuze dan ook goed vastleggen en in het banksysteem activeren. Als dat niet gebeurt, kan dat tot schade leiden die op de bank verhaald wordt
Dit wetsvoorstel bevat in de eerste plaats bepalingen die de vermogensrechtelijke positie van (minderjarige) kinderen beter beschermen. Daarnaast zijn enkele andere verbeteringen van financiële aard op familierechtelijk terrein opgenomen.
Dit besluit strekt tot wijziging van het Besluit EU-verordeningen Wft betreffende instantovermakingen in euro’s.De verordening wijzigt onder meer de finaliteitsrichtlijn en de richtlijn betaaldiensten alsmede de Single Euro Payments Area (SEPA)-verordening en de verordening grensoverschrijdende betalingen.
In deze evaluatie ligt de focus op doeltreffendheid en doelmatigheid, op de naleving door belastingplichtigen en op de uitvoering en handhaving door de Belastingdienst. De scope van deze evaluatie is gefocust op de fiscale regeling partneralimentatie en niet op partneralimentatie zelf. Ook (de fiscale behandeling van) kinderalimentatie valt buiten de scope van de evaluatie.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.