De modelclausule G23 'ladingdiefstallen bij beroepsgoederenvervoer over de weg' en de bijbehorende risico-indeling 'Beveiliging beroepsgoederenvervoer over de weg is vernieuwd, meldt het Verbond van Verzekeraars.
Transportbedrijven, logistieke bedrijven en mobiliteitsbedrijven en hun verzekeraars worden regelmatig geconfronteerd met criminaliteit. Vooral de buitenterreinen zijn kwetsbaar voor diefstal. Gewapende bendes betreden vaak ’s nachts de buitenterreinen van deze bedrijven om de daar gestalde voertuigen (personen-, vracht- en bestelauto’s) inclusief de lading te stelen of om dure onderdelen (verlichting, velgen, banden etc.) van de voertuigen te stelen. Voor bedrijven leiden deze diefstallen tot grote financiële gevolgen en verliezen. Voor de betrokken verzekeraars betekenen de vele diefstallen een stijging van de schadelast. Daarom zijn er diverse handreikingen over beveiligingsmaatregelen die de schadelast moeten beperken.
De Hoge Raad heeft in het verleden bepaald dat een adviseur dient te handelen zoals van een redelijk bekwaam en een redelijk handelend beroepsgenoot mag worden verwacht. Dat is de uitleg van de zorgplicht, zoals beschreven in het Burgerlijk Wetboek.Van een adviseur mag worden verwacht dat hij of zij bij het advies, het aangaan en gedurende de looptijd van verzekeringen waakt over de belangen van zijn klanten. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden beoordeelde recent in een zaak of een adviseur zijn zorgplicht had geschonden en of er sprake was van eigen schuld van de klant.
De brandweer heeft een lijst van oorzaken van brand in bedrijfspanden die het meest voorkomen. De meeste branden in bedrijfspanden worden veroorzaakt door menselijk handelen (onder andere brandstichting), blikseminslag, brand in een naburig pand en elektrobranden. Elektrobranden ontstaan vaak door kortsluiting in defecte of verouderde meterkasten en in versleten of beschadigde bedrading en opladers van elektrische apparaten. Verzekeraars verplichten daarom verzekerden om de elektrische installaties periodiek volgens bepaalde richtlijnen te laten inspecteren/keuren. Die richtlijnen verschillen per verzekeraar en ook per soort bedrijf. Als verzekerde de verplichte inspectie/keuring niet heeft voldaan dan is er òf helemaal géén dekking òf geldt er een extra eigen risico. VNAB heeft in 2024 een modelclausule gepubliceerd, die door verzekeraars gebruikt kan worden om de dekking in dergelijke gevallen te beschrijven
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Besluit voor tot wijziging van het Reglement rijbewijzen. Met dit voorstel wordt het mogelijk om zwaardere voertuigen met een rijbewijs B te besturen.
Het aantal schades als gevolg van cyberrisico neemt steeds verder toe. Daarmee houdt dit risico gelijke tred met ontwikkelingen van toepassings- en gebruiksmogelijkheden van computers en computergestuurde geautomatiseerde systemen. De schades als gevolg van cyberrisico kunnen worden verzekerd op cyberverzekeringen. Maar op traditionele verzekeringen kan er -soms onbedoeld- ook dekking zijn voor deze schades. Die dekking wordt ‘stille dekking’ of ‘silent cover’ genoemd. Het Verbond van Verzekeraars heeft een white paper uitgebracht met daarin een aantal aandachtspunten ten aanzien van deze stille dekkingen in de traditionele verzekeringen.
De aanblik is ronduit triest. Op het strand van Bloemendaal staan de restanten van de Bloomingdale Beach Club. Een grote brand heeft het paviljoen volledig verwoest. Gelukkig is de eigenaar verzekerd, maar dat is niet altijd zo. Waarom niet? En hoe groot is het risico dat een strandtent in de brand vliegt? Woordvoerder Chantal Deen van OOM Verzekeringen beantwoordt 5 vragen.
Transport- , auto/mobiliteits- en logistieke bedrijven en hun verzekeraars worden vaak geconfronteerd met schade als gevolg van criminaliteit op de buitenterreinen van deze bedrijven. Zwaar gewapende bendes betreden, vaak ’s nachts, de buitenterreinen van deze bedrijven om complete (vracht- en bestel-) auto’s maar ook om kostbare onderdelen zoals velgen, airbags, verlichting etc. van deze auto’s te stelen. Deze diefstalschade leiden tot grote (financiële) gevolgen voor deze bedrijven.
Een adviseur dient bij het advies, het aangaan en gedurende de looptijd van verzekeringen te waken over de belangen van zijn klanten. Dat is de zorgplicht van de adviseur. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een adviseur dient te handelen zoals van een redelijk bekwaam en een redelijk handelend beroepsgenoot mag worden verwacht. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden oordeelde recent in twee zaken dat de adviseur onoplettend was geweest en daarmee zijn zorgplicht had geschonden en aansprakelijk was voor de gevolgen.
Als gevolg van de toename van automatisering en digitalisering bij bedrijven nemen de risico’s die daaraan verbonden zijn toe. Die zogenaamde cyberrisico’s zijn vaak onvoldoende bekend bij bedrijven en bij adviseurs om die risico’s in te schatten en tijdens een adviesgesprek te bespreken. De Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs (VNAB) heeft een handleiding opgesteld voor bedrijven en adviseurs om een constructief gesprek te voeren over cyberrisico’s en de verzekeringsmogelijkheden. De handleiding is in juli 2022 gepubliceerd.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.