Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
10 jan 2018 Nieuws

Doorlopende zorgplicht voor verzekeringsadviseur

Vanwege een aankomende verhuizing sluit een consument via een verzekeringsadviseur een gewijzigde opstal- en inboedelverzekering af. De nieuwe woning moet eerst worden verbouwd. Vanaf mei 2016 geldt de opstal- en inboedelverzekering voor het nieuwe adres, het oude adres en voor een gehuurde opslag.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Wanneer de consument na een inbraak op het nieuwe adres een inboedelclaim indient, blijkt dat de verzekering is opgeschort en consument geen schadevergoeding krijgt. De consument heeft zich bij Kifid beklaagd over het feit dat de tussenpersoon zijn zorgplicht niet is nagekomen.

Polisvoorwaarden

Artikel 3 van deze Voorwaarden luidt:
Bewoond Tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, geldt de verzekering alleen indien de woning bewoond is. Indien de woning tijdelijk onbewoond is, blijft de verzekering nog gedurende ten hoogste 180 dagen van kracht, daarna wordt de dekking opgeschort. Gedurende deze 180 dagen zijn geld
en geldswaardig papier en lijfsieraden alleen verzekerd indien deze zijn opgeborgen in een brandkast of kluis.

Uitspraak

De Geschillencommissie concludeert dat de tussenpersoon in deze situatie de consument had moeten wijzen op het feit dat dekking van de inboedelverzekering zou worden opgeschort, wanneer de woning op het nieuwe adres langer dan 180 dagen onbewoond bleef.

De adviseur is tekort geschoten in zijn zorgplicht en zal de geleden schade aan de consument moeten vergoeden.

Lees hier de volledige uitspraak.

Bron: Kifid

Lees ook…

Kifid: (onder)verhuur en leegstand woning melden bij verzekeraar

(Onder)verhuur en leegstand van een woning houden een risicoverzwaring in voor de verzekeraar van de in de woning aanwezige verzekerde inboedel en moeten op grond van de verzekeringsvoorwaarden aan de desbetreffende verzekeraar zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 60 dagen, worden gemeld. Verzekeringnemer heeft nagelaten dit te doen, stelt Kifid in haar uitspraak.

Woning in de verkoop en leegstand? Meld het bij de (opstal)verzekeraar.

Uit een uitspraak van Kifid blijkt weer het belang van het tijdig informeren van de verzekeraar (inboedel / opstal) en het wijzen van de verzekeringnemer op de beperkende verzekeringsvoorwaarden bij leegstand. In deze uitspraak wordt de verzekeraar door de consument aangesproken, maar in de praktijk kan de verzekeringsadviseur hier mogelijk (ook) op aangesproken worden, indien niet adequaat geadviseerd wordt.

Kifid: informatieplicht bij verbouwing

Consumenten woonden vanwege de grootschalige verbouwing niet in de woning. De schade wordt door de verzekeraar vanwege de leegstand niet vergoed. Consumenten verwijten hun assurantieadviseur dat hij hen geen verzekering heeft geadviseerd die dekking bood en dat zij niet op de hoogte waren dat zij niet verzekerd waren bij langdurige leegstand.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

10 jan 2018

Laatst gewijzigd

10 jan 2018

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2017. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.