In artikel 6:233 aanhef, onder b, van het Burgerlijk Wetboek (BW) is bepaald dat een beding in algemene voorwaarden vernietigbaar is, indien de gebruiker van de algemene voorwaarden aan de wederpartij (hier Consument) niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.
Consument stelt niet vooraf en tijdig door de Bank geïnformeerd te zijn over de wijziging van de algemene voorwaarden in 2014 en 2019, voor wat betreft het gebruik van een mobiele telefoon in de voorwaarden van 2014 en de kennisname van de voorwaarden van 2019 in zijn geheel. De geldigheid van die voorwaarden wordt door Consument betwist.
De Commissie gaat er - aldus - van uit dat Consument daarmee een beroep doet op de vernietigbaarheid van de voorwaarden uit 2014 en de voorwaarden 2019.
De Bank gaat niet in op het ter beschikking stellen van de voorwaarden uit 2019 aan Consument. De Commissie houdt het ervoor dat de Bank Consument niet de redelijke mogelijkheid geboden heeft om van die voorwaarden kennis te nemen. Het beroep van Consument op de vernietigbaarheid van de voorwaarden uit 2019 slaagt.
De voorwaarden uit 2014 bepalen (in artikel 2.2) dat Consument voor het aanvragen en openen van een spaarrekening de beschikking dient te hebben over een “mobiel telefoonnummer dat begint met 06”. Vervolgens bepaalt artikel 1.2 in duidelijke bewoordingen dat de voorwaarden gelden tijdens de aanvraag én het gebruik van de spaarrekening. Een redelijke uitleg van artikel 2.2 in samenhang met artikel 1.2 betekent dat Consument zowel tijdens de aanvraag als tijdens het gebruik van de spaarrekening de beschikking dient te hebben over een mobiel telefoonnummer dat begint met 06.
De Bank mag van Consument verwachten dat hij de beschikking heeft over een mobiel telefoonnummer dat begint met 06. Dat mobiele telefoonnummer hoeft niet van hemzelf te zijn. Hij kan ook tijdelijk gebruik maken van een mobiele telefoon van familie of een kennis, aldus de Bank. Voor de Bank bestaat er onder die omstandigheden geen verplichting het instellen van een nieuw wachtwoord voor de spaarrekening op een andere manier dan met het gebruik van de mobiele telefoon (al dan niet van Consument zelf) mogelijk te maken.
De Commissie wijst de vordering van Consument af.
Bron: Kifid
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668