Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
27 okt 2021 Nieuws

OvFD herkent zich niet in berichtgeving van de Consumentenbond

De Organisatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) herkent zich niet in de berichtgeving van de Consumentenbond dat de service-abonnementen van hypotheekadviseurs voornamelijk gebakken lucht verkopen. De service-abonnementen zijn wel degelijk relevant.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Colinda Rosenbrand, directeur van de OvFD: ‘Adviseurs hebben een wettelijke zorgplicht nadat ze een bepaald product hebben geadviseerd, die zorgplicht stelt alleen dat je de klant moet informeren over relevante wijzigingen in het product nadat dit is afgesloten. Consumenten denken daardoor nog wel eens dat die wettelijke zorgplicht oneindig is en ze dus gerechtigd zijn op alle extra dienstverlening, maar dat is niet zo.’ Vanwege het in 2013 ingevoerde provisieverbod, moeten klanten de adviseur zelf betalen voor deze extra dienstverlening en dat kan via een service-abonnement of fee. De OvFD heeft om voorzienbare teleurstellingen bij consumenten te voorkomen, een nazorgdocument ontwikkeld. Hierin wordt het verschil tussen de wettelijke zorgplicht en de activiteiten die vallen onder de contractueel af te sluiten nazorg in kaart gebracht.

Volgens AFM belangrijk onderdeel van de dienstverlening

Toezichthouder AFM noemt de nazorg een belangrijk onderdeel van de dienstverlening aan een klant. Zij stelt daar ook eisen aan en houdt er toezicht op. Uit onderzoek van de AFM blijkt ook dat het merendeel van de financiële dienstverleners op een goede manier omgaat met het aanbieden van serviceabonnementen.

Betalen voor nazorg

Uit de evaluatie van het provisieverbod, die in opdracht van het ministerie van Financiën is uitgevoerd, blijkt dat consumenten niet gemakkelijk accepteren dat ze moeten betalen voor nazorg. De minister wil daarom samen met de markt bekijken wat de problemen zijn en hoe we die kunnen oplossen. Ook de AFM komt nog dit jaar met haar visie op de dienstverlening tijdens de looptijd.

De toegevoegde waarde

‘Feit is dat een serviceabonnement zeker van toegevoegde waarde is voor de klant’, aldus Rosenbrand. ‘Het signaleren van het einde van de rentevastperiode valt bijvoorbeeld onder de wettelijke zorgplicht. Maar begeleiding en advies over een nieuwe rentevaste periode kun je via een service-abonnement als extra nazorg afspreken. Een adviseur biedt een grote verscheidenheid aan aanbieders en kan in dat opzicht veel meer voor de klant betekenen dan wanneer de klant de hypotheek klakkeloos bij zijn huidige aanbieder verlengt’.

 

Download: "01-01-2013: Documentatieset Nazorg Hypotheken"

 

Bron: OvFD

Lees ook…

Checklist serviceabonnementen beschikbaar

Adviesbureau Oostdam & Partners heeft een checklist opgesteld voor serviceabonnementen. De basis daarvoor is het recent verschenen AFM-rapport ‘Uitkomsten Onderzoek Serviceabonnementen’. Financiële dienstverleners kunnen met behulp van de checklist snel beoordelen of hun (voorgenomen) abonnement voldoet aan de letter en de geest van de wet.

Kamerbrief evaluatie provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Tweede Kamer een brief gestuurd over de evaluatie van het provisieverbod. Bij de brief biedt hij tevens de rapporten aan van de twee onderzoeken die hebben plaatsgevonden in het kader van de evaluatie van het provisieverbod.

Kamerbrief actieve provisietransparantie

Minister Hoekstra stuurde de Tweede Kamer een brief over actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen.

AFM uitkomsten onderzoek serviceabonnementen

Het merendeel van de financiële dienstverleners gaat op een goede manier om met het aanbieden van serviceabonnementen. Zij bieden hun klanten abonnementen aan met relevante dienstverlening en brengen geen dubbele kosten in rekening aan klanten die in het verleden al provisie hebben betaald of nog steeds betalen. Wel is in de helft van de gevallen de informatieverstrekking over abonnementen onduidelijk. Dit concludeert de Autoriteit Financiële Markten (AFM) op basis van onderzoek [zie link] naar ruim tweehonderd serviceabonnementen van tachtig financiële dienstverleners.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

27 okt 2021

Laatst gewijzigd

27 okt 2021

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.