Kijkend naar het totaal aantal behandelde klachten is de helft van de klachten opgelost met bemiddeling. Dit betekent een uitkomst naar tevredenheid van zowel de consument als de financiële dienstverlener.
Kifid behandelde ruim 400 kredietregistratieklachten (BKR) in 2022, het eerste volledig jaar dat mensen met deze klachten bij Kifid terecht konden. Bijna de helft van deze BKR-klachten wist Kifid met inzet van bemiddeling op te lossen. In ruim 200 klachtzaken over kredietregistraties is een uitspraak gedaan en in een kwart daarvan kreeg de consument gelijk.
Voor de financieel adviseur: maak tijdens adviesgesprekken verslagen en laat die accorderen door de klant. Bij een klacht moet de adviseur feitelijk kunnen aantonen dat aan de zorgplicht is voldaan en hoe het advies tot stand is gekomen.
Link naar ‘Trends en ontwikkelingen uit de Kifid-praktijk’ in het online Jaarverslag 2022: https://jaarverslag.kifid.nl/
Meer over het Kifid Jaarverslag 2022 in het nieuwsbericht ‘Kifid lost helft van de klachten op met bemiddeling’.
Bron: Kifid
Fintool: zie bovenstaande tip. Het ontbreken hiervan kan de adviseur mogelijk op een achterstand zetten bij de behandeling van een klacht.
Fintool
Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668