Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiële dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
16 mrt 2006 Nieuws

AFM wijst op risico’s en kosten levensloopproducten

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat consumenten wijzen op enkele belangrijke aspecten van levensloopproducten. Met een nieuwe brochure wil de toezichthouder consumenten bewust maken van de vragen die zij zichzelf of de aanbieder zouden moeten stellen bij het afsluiten van een levensloopproduct.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Het gaat hierbij om onder meer de kostenstructuur en de flexibiliteit van deze producten. Uit een inventarisatie door de AFM blijkt dat er voldoende informatie beschikbaar is via brochures en internet over de levensloopregeling zelf, maar dat specifieke productinformatie over de levensloopproducten minder gemakkelijk is te vinden of niet beschikbaar is. De brochure 'Waar moet u op letten bij de levensloopregeling?' moet duidelijkheid verschaffen.

 

AFM: ‘Financiële instellingen bieden verschillende producten aan waarmee kan worden deelgenomen aan de levensloopregeling. Dit kunnen verzekeringen, spaar-,  of beleggingsproducten zijn of combinaties hiervan. Aan elk van deze producttypes zijn andere kosten verbonden. Ook het moment waarop de kosten in rekening worden gebracht verschilt per product. Bij het maken van een keuze voor een levensloopproduct is het van belang om inzicht te krijgen in deze kostenstructuur. Een deel van de aanbieders geeft niet duidelijk aan of en wanneer het mogelijk is om tijdens de looptijd van de overeenkomst voor een ander doel te gaan sparen (tussentijds verlof of eerder stoppen met werken) en of hier kosten aan verbonden zijn. Dit kan tot gevolg hebben dat de consument niet voldoende op de hoogte is van de consequenties bij het wisselen van het doel. Voor consumenten is het belangrijk om van tevoren na te gaan hoe flexibel het product is dat ze willen aanschaffen.’  Volgens de AFM is het van belang dat de consument zich realiseert dat er risico's verbonden zijn aan de aanschaf van sommige levensloopproducten. De AFM adviseert consumenten daarom de nieuwe folder door te nemen en om bij complexe levensloopproducten altijd naar de Financiële Bijsluiter te vragen en deze goed te lezen.

 

Bron: AFM, 16-03-2006

Uw mening

 
Berend Tooms
17 mrt 2006
Mooi dat de AFM die advisering op zich neemt. Zou de AFM ook een vergunning aangevraagd hebben?
 
Reageren? Graag eerst inloggen.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

16 mrt 2006

Laatst gewijzigd

16 mrt 2006

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.