24 aug 2016 Nieuws

Hypotheekbranche start pilot voor vereenvoudigen aanvraagproces

Florius, Rabobank, De Hypotheker, bijBouwe, VEH (Vereniging Eigen Huis), HDN (Hypotheken Data netwerk) en Stichting WEW (Waarborgfonds Eigen Woningen) slaan de handen ineen om het aanvraagproces voor een hypotheek te vereenvoudigen. Florius en De Hypotheker starten vandaag als eerste de pilot ‘HANDIG!’ waarmee de eerste stap wordt gezet naar een volledig digitaal aanvraagproces. In de pilot gebruiken consumenten, de reeds beschikbare, persoonlijke gegevens bij de overheid, hierdoor wordt een werkgeversverklaring overbodig. IG&H Consulting & Interim faciliteert de pilot. Later dit jaar sluiten ook Rabobank en bijBouwe aan op de pilot.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Tijdens de pilot wordt gebruikgemaakt van een digitaal document, waarin het loon- en werkgeversverleden staat. Dit document kan de burger downloaden via mijnuwv.nl. Het document kan op vrijwillige basis door de consument worden gebruikt. Vereniging Eigen Huis juicht het initiatief toe: “De digitalisering van de hypotheekketen is een enorme stap vooruit. Naast gemak krijgt de consument sneller zekerheid en neemt de consument de regie over het proces.”

Win-win
Met de pilot wordt de eerste stap gezet om groter gemak te realiseren voor de consument. Het is de ambitie om binnen drie jaar een hypotheek aan te vragen zonder fysieke documenten. Consumenten hoeven dan alleen nog toestemming te geven voor het gebruik van hun gegevens. “Alle partijen hebben hier baat bij” zegt Hugo van Vledder, partner bij IG&H. “Het proces wordt gemakkelijker, sneller, goedkoper en betrouwbaarder”.

Digitalisering van het aanvraagproces
Een hypotheekaanvraag kan een behoorlijke tijd in beslag nemen. Een werkgeversverklaring is het meest tijdrovende onderdeel in de hypotheekaanvraag. Uit cijfers van De Hypotheker en Florius blijkt dat dit fysieke document gemiddeld 2,4 keer aangeleverd moet worden door de consument, omdat er informatie op het formulier ontbreekt of niet correct is ingevuld. “Het meerdere malen aanleveren levert naast extra werk ook vertraging, frustratie en irritatie op voor zowel de aanvrager, werkgever als de hypotheekadviseur”, zegt van Vledder. De intentie is om in een volgende fase ook de loonstrook te vervangen door een digitale oplossing.

Next steps
Het op deze wijze aanvragen van een hypotheek is tijdens de pilot in eerste instantie alleen beschikbaar voor een deel van de klantdoelgroep. Consumenten moeten bijvoorbeeld in loondienst zijn. Bovendien kan de hypotheek, tijdens de pilot, alleen aangevraagd worden bij de deelnemende organisaties. Bij succes wordt het proces zonder werkgeversverklaring breed uitgerold in de markt. “Het initiatief staat open voor iedereen. Hoe meer partijen hierin samen optrekken, des te sneller we resultaten kunnen boeken”, aldus van Vledder. De komende maanden wordt bekeken hoe de pilot wordt ontvangen door de markt, waarna het proces wordt geëvalueerd.

 

Bron: IG&H

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

24 aug 2016

Laatst gewijzigd

24 aug 2016