Het CVS doet jaarlijks onderzoek naar de mening van de consument over verzekeraars en onderwerpen die met verzekeringen te maken hebben. In de vijfde editie komt, net zoals in voorgaande jaren, duidelijk naar voren dat de financiële kennis van de consument beperkt is. Hoewel de helft vindt dat hij verstand heeft van financiële zaken, zegt ruim een kwart er “helemaal geen verstand” van te hebben en bestempelt één op de tien zich zelfs als financieel analfabeet.
Meer dan de helft van de consumenten heeft zich bij het afsluiten van zijn verzekering verdiept in de producten van verschillende aanbieders en ruim veertig procent geeft aan goed op de hoogte te zijn van de meest voorkomende uitsluitingen op schadeverzekeringen. Maar er blijft een relatief grote groep over (een kwart) die dat allemaal niet weet en doet. Vooral vrouwen maken deel uit van de groepen ‘financieel laconiek’ en ‘financieel ongeletterd’, zoals educatieplatform CentiQ die heeft bestempeld”.
Bron: Verbond van Verzekeraars, 05-09-2008
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99