MijnFintool

Nieuws

Internet cruciaal bij zoektocht naar financiële producten

Uit de Nationale Search Engine Monitor, een regelmatige enquête van mediabureau Checkit in samenwerking met marktonderzoeker RMI, blijkt dat liefst de helft van de Nederlanders gebruik maakt van het internet als zij op zoek zijn naar financiële producten.

Internet speelt vooral in de oriënterende fase een rol van betekenis. Aanbieders en prijzen worden veelal online vergeleken. Ook nadat de eerste oriëntatie heeft plaats gevonden en het aankoopproces gaat beginnen, blijft internet een prominente rol spelen. Daarnaast heft één op de vijf Nederlandse internetgebruikers het afgelopen half jaar gezocht naar een hypotheek, lening of spaarrekening of heeft deze zelfs online afgesloten.

Banken en verzekeraars die het vooral moeten hebben van hun reputatie, doen er verstandig aan zichzelf, juist online, zo goed mogelijk te presenteren. Daarnaast is het van groot belang op vergelijkingssites goed zichtbaar te zijn. De gebruiker vindt daar de producten die het meest aan diens wensen voldoen.
 
De zoekmachine blijkt veruit het populairste hulpmiddel om online te zoeken naar financiële producten. In bijna elke fase, van het zoeken van achtergrondinformatie tot service en nazorg, staat de zoekmachine centraal. Volgens Checkit wordt het belang van de eigen websites door aanbieders dikwijls overschat. Pas als de consument zijn keuze min of meer heeft bepaald, surft hij direct naar de site van een bepaalde aanbieder. Desondanks gaan de meeste inspanningen in de site zelf zitten, terwijl de weg ernaartoe minstens zo belangrijk blijkt te zijn. Aangeraden wordt de website te optimaliseren zodat deze maximaal vindbaar is voor zoekmachines.
 
De Nederlandse consument is sinds het begin van de crisis massaal op zoek gegaan naar informatie die met de economische malaise verband houdt. Sinds het begin van de kredietcrisis in september 2008 is een duidelijke piek te zien in het zoekvolume op woorden als ’rente’ en ’sparen’. Ook het aantal zoekopdrachten met woorden als ‘hypotheek’ en ‘crisis’ steeg aanzienlijk. Mensen denken langer na over een aankoop en nemen meer tijd om verschillende producten of diensten te vergelijken.
 
Bron: OverGeld, 27-04-2009

Modules & dossiers

Opvoerdatum

27 apr 2009

Laatst gewijzigd

27 apr 2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1