MijnFintool

Nieuws

AFM koppelt bemiddelaars terug over het self assessment 2008

Het self assessment voor financieel dienstverleners 2008 is voorspoedig verlopen: slechts 3% heeft het self assessment niet ingevuld tegen 7% in 2006. Tegen de niet-invullers zal een maatregelentraject gestart worden.

Inmiddels heeft de AFM aan alle bemiddelaars een terugkoppeling verstuurd over het door hen ingevulde self assessment. De helft van de bemiddelaars heeft slechts één tot drie van de 18 verbeterpunten gekregen, en zelfs 6% had helemaal geen verbeterpunten. De overige groep kreeg vier of meer verbeterpunten om door te voeren. Zij ontvingen per verbeterpunt een toelichting.

 
Positieve uitkomsten:
·       Bij het adviseren in hypotheken is het van belang de klantgegevens hierin te betrekken. 81% van de bemiddelaars geeft aan het huidige bestedingspatroon in het hypotheekadvies te betrekken, en 87% houdt rekening met het financiële toekomstperspectief van de klant. De AFM constateert dat het overgrote deel van deze bemiddelaars de belangrijke klantgegevens meeneemt, maar dat er nog een slag te maken is.
·       Op het gebied van deskundige advisering in impactvolle producten antwoordt 56% van de bemiddelaars dat hun feitelijk leidinggevende(n) vóór het uitbrengen van het advies alle advieswerkzaamheden van de medewerkers controleren op volledigheid en juistheid. De ervaring leert dat dit de tevredenheid en betrokkenheid ten goede komt. Ondanks dat het percentage nog beter kan, is dit een verbetering ten opzichte van 2006: toen was het percentage nog 26%.
 
Aandachtspunten:
·       Uit de ingevulde self assessments blijkt dat de deskundigheid voor hypotheken en consumptief krediet bij menig bemiddelaar tekort schiet. Door 16% van de hypotheekbemiddelaars wordt aangegeven dat een of meerdere feitelijk leidinggevenden hypotheekdiploma’s missen. Van de consumptief kredietbemiddelaars geeft 19% aan dat niet alle feitelijk leidinggevenden het vereiste diploma hebben. Dit is niet acceptabel en de AFM zal deze tekortkomingen dan ook betrekken in haar toezicht op de naleving van de deskundigheidseisen, waar ook de permanente educatieverplichting binnen valt.
·       Het is de verantwoordelijkheid van de bemiddelaar om zelfstandig te bepalen of de kredietlast voor de klant verantwoord is. Bij het adviseren in consumptief krediet geeft 20% van de bemiddelaars echter aan het helemaal van de geldverschaffer af te laten hangen of de klant zijn krediet krijgt. Deze uitkomst zal de AFM meenemen in haar toezicht.
·       Bij impactvolle producten moet de klant geïnformeerd worden over de overwegingen die aan het advies ten grondslag liggen. Van de bemiddelaars meldt 5% dat zij dit niet doen. Van de bemiddelaars zegt 28% de klant alleen mondeling te informeren, terwijl het de voorkeur verdient om de overwegingen ook schriftelijk vast te leggen. Deze uitkomsten bevestigen het belang van de doorlopende toezichtaandacht van de AFM voor passende advisering.
 
Bron: AFM, 19-06-2009

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1