Naast kritiek op verzekeraars, had Balkenende donderdag ook een boodschap voor tussenpersonen. “Een consument heeft er recht op inzicht te krijgen in wat een tussenpersoon verdient. De mechanismen die schuil gaan achter het provisiestelsel moeten zichtbaar zijn voor de consument. Ook het vragen van een second opinion zou - als dat de consument een zekerder gevoel geeft - gewoon moeten kunnen.”
“Transparantie en openheid zijn immers voor de verzekeringssector kritische succesfactoren voor het vergroten van vertrouwen. Transparantie en openheid voorkomen ook dat de overheid zich genoodzaakt ziet allerlei aanvullende regels af te vaardigen. Ik begrijp goed dat er mensen zijn die beschaamd vertrouwen - of het nu in de verzekeringssector is of elders - willen beantwoorden met meer en striktere regels. Zeker - er moeten dingen anders en beter. Ik heb de verschillen tussen een product en dienstverlening genoemd. Ik sprak over de positie van de tussenpersonen. Maar om de greep van de overheid te verstevigen door meer regelgeving is naar mijn stellige overtuiging niet de oplossing.”
Lees hier de toespraak van premier Balkenende.
Bron: Ministerie van Algemene Zaken, 26-06-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99