“Het gaat om een prijsverhoging. Het is aan de klant om te bepalen of hij ermee wil doorgaan”, aldus Wabeke. Wel vond hij de termijn waarbinnen klanten in april op hun eerste factuur moesten reageren te krap. Multisafe heeft inmiddels de termijn al verlengd van twee weken naar drie maanden.
Multisafe brengt zijn klanten 12,50 euro in rekening om misgelopen provisie-inkomsten door de kredietcrisis en strengere regelgeving te compenseren. Alleen door deze bijdrage denkt het assurantiebedrijf het niveau van de dienstverlening op peil te kunnen. Van de 7.000 aangeschreven klanten hebben 1.400 hun verzekeringen elders ondergebracht.
Directeur Michael Mackaaij licht de maatregel toe in De Volkskrant: “Honderden klanten hebben bijvoorbeeld alleen een WA-verzekering bij mij. Zij betalen 40 euro premie per jaar en ik verdien daar 8 euro provisie op. Voor dat geld moet ik schades behandelen, de premie incasseren en het dossier bijhouden. Daarom vragen we 12,50 euro per maand extra.”
Dat hij gekozen heeft voor servicekosten in plaats van een uurtarief, verklaart hij als volgt: “Een uurtarief is lastig voor sommige producten. Stel, je hebt een inboedelverzekering. Je komt thuis en je keuken staat blank. Dan bel je je tussenpersoon en die moet het vervolgens regelen. Daar is hij zo vijf uur mee kwijt. Vervolgens krijg je een factuur van honderden euro’s. Daar word je niet vrolijk van. Daarom rekenen wij liever servicekosten.”
Bronnen: BNR / De Volkskrant, 07-08-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99