ING had in de brochure voor deze spaarrekening duidelijker moeten aangeven dat de spaarrente na een half jaar afhankelijk zou worden van de marktrente. Consumenten klaagden dat zij door de brochure de indruk kregen dat de rente op 4 procent zou worden vastgesteld. In werkelijkheid kwam de rente fors lager uit.
De AFM heeft ING laten weten dat de eerdere informatieverstrekking onvoldoende duidelijk was, en heeft de bank gewezen op haar verantwoordelijkheid om klanten op duidelijke wijze te informeren over producten. Inmiddels heeft ING de informatie over de Toprekening aangepast. ING heeft overigens toegezegd de informatieverstrekking van al haar producten tegen het licht te houden.
Volgens de AFM bieden brochures alle gelegenheid om de kenmerken van een product toe te lichten. Deze moeten dan ook zelfstandig aan alle wettelijke eisen voldoen. Dat betekent bijvoorbeeld dat een brochure zelf alle relevante kenmerken van een financieel product duidelijk moet beschrijven, inclusief de risico’s.
ING heeft laten weten “afstand te nemen van de op de Nederlandse spaarmarkt gangbare praktijk om een nieuwe spaarrekening te lanceren met een aanvankelijk hoge basisrente. Om na verloop van tijd op een relatief laag renteniveau te eindigen, zonder dat de marktomstandigheden daartoe aanleiding geven”.
ING stopt begin volgend jaar met de praktijk van eenmalige stunttarieven die later stapsgewijs worden afgebouwd. Daarnaast kondigt ING aan verder het mes te zetten in het aantal spaarrekeningen, klanten duidelijker te informeren over rentewijzigingen en “terughoudend te zijn bij het introduceren van nieuwe spaarproducten”.
Bronnen: AFM, 23-10-2009 / DFT, 24-10-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99