Een van de wijzigingen heeft te maken met de behandeling van privacygeschillen. Op basis van de ‘oude’ reglementen was niet voldoende duidelijk dat de Ombudsman, Geschillencommissie en de Commissie van Beroep ook bevoegd waren kennis te nemen van privacygeschillen tussen consumenten en de bij Kifid aangesloten financiële dienstverleners. Met de aangepaste reglementteksten wordt verduidelijkt dat de drie Kifid-instituten zich hiertoe bevoegd achten.
Daarnaast zijn de reglementen aangepast aan de implementatie van EU-Richtlijn Betaaldiensten (2007/64/EG van 13 november 2007) in de Nederlandse wetgeving per 1 november 2009. Deze Richtlijn verplicht EU-Lidstaten tot het opzetten van adequate en effectieve buitengerechtelijke klachtenprocedures voor de beslechting van geschillen ten aanzien van betaaldiensten. Nederland wijzigt daartoe artikel 4:17 van de Wft. Geschillen over betaaldiensten tussen consumenten en betaaldienstverleners zullen door Kifid behandeld kunnen worden. Overigens viel ook voor 1 november 2009 een groot deel van deze geschillen al onder de bevoegdheid van Kifid.
Tot slot is er een aantal wijzigingen van meer technische aard in de reglementen van de Ombudsman (artikelen 6 c, 6 i en 7 e) en de Geschillencommissie (artikel 13).
Bron: Kifid, 02-11-2009
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99