‘Woonlastenverzekering niet meer dan schijnzekerheid’
Vereniging Eigen Huis opent een meldpunt voor ervaringen met woonlastenverzekeringen. Het gaat om woonlastenverzekeringen die vóór 2007 samen met een hypotheek zijn afgesloten. Deze polissen hebben slechtere voorwaarden dan die na 2007 zijn afgesloten.
Doordat de werkloosheid oploopt, zal het aantal mensen toenemen dat een beroep doet op hun woonlastenverzekering. De verwachting is dat veel claims op basis van de ongunstige verzekeringsvoorwaarden kunnen worden afgewezen. Voor polishouders betekent dit vaak dat zij niet meer dan een schijnzekerheid hebben gekocht, aldus Eigen Huis.
Eigen Huis schrijft dat woonlastenverzekeringen in het verleden vaak snel en makkelijk verkocht werden bij het afsluiten van een hypotheek. De verzekeringspremie werd tegen een eenmalige koopsom meegefinancierd met de hypotheek en leek daardoor goedkoop. Maar veel polissen kenden belangrijke beperkingen en uitsluitingen in de verzekeringsvoorwaarden. Klanten werden daar niet of nauwelijks op gewezen, aldus Eigen Huis. Bovendien ging gemiddeld 42% van de betaalde premie op aan provisie voor de adviseur die de verzekering verkocht, waardoor het bedrag dat daadwerkelijk is bestemd voor het afdekken van het verzekeringsrisico veel lager is.
Vereniging Eigen Huis roept iedereen op die vóór 2007 een woonlastenverzekering heeft afgesloten in combinatie met zijn hypotheek en die bij de verzekeringsmaatschappij een schadeclaim heeft ingediend, om dit te melden bij Eigen Huis. Het meldpunt staat open voor zowel leden als niet-leden van de vereniging.
Volgens de Telegraaf vindt het Verbond van Verzekeraars het een goede zaak dat Eigen Huis met een meldpunt voor woonlastenverzekeringen start. „We hebben zelf ook gesignaleerd dat bij veel verzekeringsproducten in kleine niches soms de provisie voor de tussenpersoon wordt ingezet om snel veel marktaandeel te verwerven. Dat kan leiden tot onjuiste of onvolledige advisering”, aldus een zegsman. „Daarom zijn we als bond blij dat vanaf 1 januari het wettelijk verplicht is om openheid te bieden over de hoogte van de provisie. Ook zijn bonusprovisies nu verboden.”
Bronnen: Vereniging Eigen Huis, Telegraaf, 12-01-2010
En wederom wordt de adviseur door het Verbond van Verzekeraars afgeschilderd als de veroorzaker van
deze problematiek. Wie is er ook alweer verantwoordelijk voor de product-ontwikkeling en wie stelt in
eerste instantie die belachelijk hoge provisie vast ?!
Heb zelf altijd genoegen genomen met max. 20% provisie. De gemiddelde accountmanager vond dan dat
ik hardstikke gek was om de provisie op deze wijze af te toppen. Wanneer komt nu eens de tijd dat
verzekeraars de hand in eigen boezem steken en toegeven dat zij de gelegenheid hebben gecreerd en
maar wat blij waren met de productie. En nu achteraf krokodillen tranen halen en met de beschuldigende
vinger naar de adviseur wijzen.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
deze problematiek. Wie is er ook alweer verantwoordelijk voor de product-ontwikkeling en wie stelt in
eerste instantie die belachelijk hoge provisie vast ?!
Heb zelf altijd genoegen genomen met max. 20% provisie. De gemiddelde accountmanager vond dan dat
ik hardstikke gek was om de provisie op deze wijze af te toppen. Wanneer komt nu eens de tijd dat
verzekeraars de hand in eigen boezem steken en toegeven dat zij de gelegenheid hebben gecreerd en
maar wat blij waren met de productie. En nu achteraf krokodillen tranen halen en met de beschuldigende
vinger naar de adviseur wijzen.