MijnFintool

Nieuws

AFM beboet Global Marketing Solutions

De AFM heeft op 30 juni 2010 een bestuurlijke boete van 6.000 euro opgelegd aan Global Marketing Solutions B.V. (GMS), een verbonden bemiddelaar in beleggingsobjecten van Terra Vitalis (teakhout). De AFM heeft aan GMS een boete opgelegd wegens het onvoldoende inwinnen van informatie bij het adviseren over beleggingsobjecten waardoor geen passende adviezen verstrekt zijn aan consumenten.


Ex-AFM'er
De ingreep is opvallend omdat het bestuur van het eerder al in opspraak geraakte Terra Vitalis net was versterkt met een oud-medewerker van de AFM: Willem baron Schimmelpenninck van Oije. Voordat hij 1 oktober 2008 toetrad tot het bestuur van het teakfonds, werkte hij op de afdeling toezicht van de AFM. Daar had hij onder meer te maken met het toezicht op Terra Vitalis en diens vorige en inmiddels failliete verkooporganisatie People Buy More Green.

Brief
In een brief van 13 oktober 2008 meldde het bestuur nog: “Per 20 oktober aanstaande is onze nieuwe verkooporganisatie operationeel. Deze verkooporganisatie gaat werken onder de vergunning die de AFM aan de Stichting Terra Vitalis heeft verstrekt. Wij zijn verheugd dat een aantal ervaren en deskundige medewerkers van de failliet verklaarde verkooporganisatie People Buy More Green zijn overgestapt naar de nieuwe verkooporganisatie.”

Informatie
De AFM onderzocht in totaal 12 dossiers uit de periode 1 oktober 2008 tot 1 april 2009. GMS heeft in de 12 onderzochte dossiers onvoldoende informatie ingewonnen over de financiële positie, kennis, ervaring, doelstellingen en risicobereidheid van klanten. GMS heeft daardoor haar advies niet mede op deze informatie kunnen baseren. Daarnaast heeft GMS in 4 van de 12 dossiers geen rekening gehouden met de vastgelegde wens van klanten dat zij slechts met een bepaald percentage van hun vermogen wensen te participeren. GMS heeft daardoor haar advies niet mede gebaseerd op de wel ingewonnen informatie bij klanten.

Naar het oordeel van de AFM heeft GMS hiermee in strijd gehandeld met artikel 4:23, eerste lid, onderdelen a en b, van de Wft. De Wft verplicht financiële ondernemingen om consumenten passende adviezen te geven. Zij moeten daarom informatie over de consument inwinnen en hiermee rekening houden bij het advies.

Bronnen: AFM / FD, 25-08-2010
 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

26 aug 2010

Laatst gewijzigd

26 aug 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1