Klanten van ING die willen dat hun spaarloon geblokkeerd blijft, moeten dat zelf aangeven. De Consumentenbond pleit voor het omgekeerde: het spaarloon blijft geblokkeerd totdat de klant ervoor kiest om het op te nemen. Volgens de bond hebben mensen kans op een lagere rente als het geld van de spaarloonrekening wordt weggezet als gedeblokkeerd of wel vrij opneembaar. Bovendien moeten ze er rekening mee houden dat vrij opneembaar spaarloon mee telt in de vermogensbelasting vanaf een drempelbedrag. ING laat in een reactie weten, dat voor een kleine groep klanten geldt dat ze inderdaad minder rente kunnen gaan ontvangen. "Die groep klanten gaan we nu opnieuw aanschrijven om hen daarop te wijzen,' aldus een woordvoerster van de bank. Zij kunnen er dan voor kiezen om het spaarloon opnieuw te blokkeren. De woordvoerster zegt dat de ervaring leert dat mensen het prettig vinden als ze zo snel mogelijk kunnen beschikken over spaarloon dat vrijvalt. "Daarom kiezen we voor het automatisch laten vrijvallen. We hebben daarover geen klachten gehad van onze klanten.'
Bron: DFT, 11-09-2010
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99