MijnFintool

Nieuws

Geen BKR-registratie meer voor belschuld

Mobiele providers Vodafone, T-Mobile en KPN zullen vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) wanneer die een betalingsachterstand hebben.

 

Registratie volgde soms al bij een paar tientjes achterstand en dat kon als uiterste consequentie hebben dat een hypotheekaanvraag later geweigerd werd. Vodafone zegt die consequentie disproportioneel te vinden. Volgens woordvoerder Joost Galema kreeg Vodafone de voorbije maanden steeds meer verzoeken van klanten om iets te doen aan de gevolgen van BKR-registraties. Het bedrijf zegt aan BKR te hebben voorgesteld voortaan een minimumbedrag voor registratie in te stellen, maar het kwam niet tot overeenstemming. Daarop besloot Vodafone de samenwerking met het bureau te beëindigen. Ook T-Mobile hanteert nu een eigen systeem van achterstandregistratie en stopt met samenwerking met het BKR, evenals KPN voor de mobiele merken KPN, Hi en Telfort.

 
Het BKR betreurt het besluit van de telecomaanbieders.Algemeen directeur Peter van den Bosch van BKR vindt dat die 'een maatschappelijke verantwoordelijkheid' hebben. Uit recent onderzoek blijkt volgens Van den Bosch dat mensen die achterlopen met het betalen van telefoonrekeningen, twaalf keer zo veel kans maken opnieuw in de financiële problemen te komen. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe.
 
Bron: ANP, 02-11-2010

Modules & dossiers

Opvoerdatum

02 nov 2010

Laatst gewijzigd

02 nov 2010

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1