Vereniging Eigen Huis heeft in 2010 tientallen klachten ontvangen van huiseigenaren over de afhandeling van hun bezwaarschrift tegen de getaxeerde WOZ-waarde van hun woning. De vereniging start een meldpunt om deze klachten in kaart te brengen.
Veel gemeenten lijken de regels voor het afhandelen van WOZ-bezwaarschriften aan hun laars te lappen. Deze gemeenten gaan niet in op argumenten waarmee huiseigenaren willen aantonen dat de getaxeerde waarde van hun woning te hoog is en versturen standaard afwijzingen in de verwachting dat veel woningbezitters het er verder maar bij laten zitten. Ongemotiveerde standaardafwijzingen zijn ontoelaatbaar en in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Onnodige kosten
Pas als de boze burger een beroepsprocedure start bij de rechtbank wordt het bezwaar serieus bekeken en wordt vaak een compromis voorgesteld om een rechtszaak af te wenden. Doordat eigenaren vaak genoodzaakt zijn een rechtzaak te starten wordt het justitiële apparaat onnodig belast en worden onnodige kosten gemaakt. In 2010 werden ongeveer 165.000 bezwaarschriften bij gemeenten ingediend en circa 7.700 beroepsprocedures bij rechtbanken gevoerd tegen de WOZ-waarde van woningen en andere gebouwen.
Meldpunt
Vereniging Eigen Huis opent vandaag op www.eigenhuis.nl een meldpunt voor iedereen die klachten heeft over de behandeling van zijn WOZ-bezwaarschift door de gemeente.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.