De kredietcrisis leidde tot veel onvrede bij verzekerden, stelt Aon-onderdeel Crion, een specialist in kredietverzekering en kredietmanagement. “Kredietverzekeraars trokken toen massaal kredietlimieten in en bouwden risico’s af zonder behoorlijke communicatie naar hun klanten”, aldus Crion.
De kredietverzekeringswereld is als geheel niet transparant genoeg, meent Crion. Een kredietverzekeraar functioneert in een ‘onzichtbare’ wereld als scherprechter: het ene bedrijf krijgt krediet, het andere niet. Crion bepleit nu een open discussie over kredietlimieten, iets dat nu door de duizenden verschillende limietbeslissingen met ieder hun eigen criteria vaak ‘zeer moeilijk’ blijkt te zijn. Verzekeraars moeten ook opener communiceren over kredietwaarderingen die ze ontvangen van kredietbeoordelaars als Standard & Poors.
De gedragscode die Crion bepleit is niet wettelijk bindend. Tussenpersonen die de verzekeringen aan de man brengen moeten de toepassing van de code gaan promoten en stimuleren. Het is de bedoeling dat elke bestaande en nieuwe polis vergezeld gaat van de ondertekening van de gedragscode.
De voorschriften worden als eerste gelanceerd in België. Andere grote, internationaal opererende, kredietverzekeraars, doen volgens Crion ook mee, waardoor een Europees, en dus ook Nederlands vervolg voor de hand ligt.
Bron: NUzakelijk, 17-02-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99