Wfd/Wft: provisie zolang verbod nog niet van kracht is
De Commissie Wfd/Wft vindt dat verzekeraars niets aan hun provisiestructuur hoeven te veranderen zolang het provisieverbod nog niet van kracht is.
De Commissie Wfd/Wft zegt verheugd te zijn om kennis te nemen van het jongste standpunt van Conservatrix die – anders dan Generali en Zwitserleven – de voorkeur blijft geven aan afsluit- en doorloopprovisie zolang het voorgenomen provisieverbod van Minister de Jager niet bij Wet bekrachtigd is.
De argumenten van Conservatrix zijn helder en duidelijk, vindt de Commissie:
afsluit- of doorlopende provisie, in beide gevallen standaard gemaximeerd, volledig inzichtelijk voor elke cliënt door middel van de offerte en komende jaaroverzichten óf
naar keuze van de financieel adviseur en de cliënt verminderde afsluit- of doorlopende provisie, met vermelding in de offerte van het voordeel dientengevolge voor de cliënt óf
geen provisie als de financieel adviseur en de cliënt dat zouden willen.
Bovenstaande argumenten voldoen volledig aan de inducementregels en BGFO II. De Commissie ziet hierin bevestigd dat de huidige wet- en regelgeving volledig aan de wensen van de cliënt tegemoet komt en keuzevrijheid behouden blijft. Er is dus geen enkele grond of aanleiding om een provisieverbod door te zetten.
De Commissie heeft tot op heden taal nog teken vernomen van Minister de Jager op haar brieven zoals gepubliceerd op haar website. Ook de Kamerleden die door de Commissie zijn ingelicht over de vermeende belangenverstrengeling tussen het SEO-instituut en diverse verzekeraars hullen zich tot nu toe in stilzwijgen.
De Commissie is geen voorstander van marktpartijen die ver voor de muziek uitlopen en roept andere levensverzekeraars op om het voorbeeld van Conservatrix te volgen dan wel duidelijkheid hierover te verschaffen.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.