PwC heeft een Werkkosten Calculator ontwikkeld, waarmee werkgevers een eerste analyse kunnen maken van de financiële impact van de werkkostenregeling en de daarmee samenhangende optimale invoeringsdatum.
De werkkostenregeling verandert voor de loonheffingen de hele behandeling van alle vergoedingen en verstrekkingen aan het personeel. Dit kan ingrijpende gevolgen hebben op kosten, arbeidsvoorwaarden en administratieve processen. De nieuwe regeling houdt in dat de werkgever op jaarbasis maximaal 1,4% van de loonsom belastingvrij mag verstrekken of vergoeden. Vanaf 1 januari 2014 is de werkkostenregeling verplicht. Daarvoor, vanaf 1 januari 2011, is het vrijwillig.
Een snelle invoering van de werkkostenregeling kan leiden tot lagere kosten en minder administratieve lasten. Blijken die voordelen er voor een organisatie niet te zijn, dan kan het ‘oude’ regime worden gehandhaafd. ‘Maar zou de werkgever de werkkostenregeling niet toepassen voor 2014, en hij blijkt drie jaar teveel loonheffingen te hebben afgedragen, dan is daar niets meer aan doen. Door nu een inventarisatie uit te voeren, kunt u dus mogelijk de voordelen van de werkkostenregeling al genieten,’ aldus PwC.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.