Volgens de AFM moeten verzekeraars meer aandacht besteden aan hun productontwikkeling om zo meer te handelen in het belang van hun klanten. Een aantal verzekeraars is al bezig met het doorvoeren van concrete verbeteringen. De AFM heeft zich in het onderzoek gericht op de AOV voor zelfstandig ondernemers. “Het gaat daarbij om relatief hoge premies, waarbij van essentieel belang is dat de verzekering voldoet aan de verwachting van de consument.”
“Uit de analyse blijkt dat het merendeel van onderzochte verzekeraars, naast producten met een volledige dekking, ook AOV-producten aanbieden met een dusdanig uitgeklede dekking dat deze in de ogen van de AFM geen tot zeer weinig toegevoegde waarde bieden voor de klant. Dit betreft bijvoorbeeld AOV’s die grote aantallen medische aandoeningen standaard uitsluiten, of de duur van de uitkering sterk beperken. Daarnaast nemen verzekeraars nauwelijks verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de adviseurs met wie ze samenwerken. AOV’s zijn impactvolle en ingewikkelde producten waarbij een zware zorgplicht op de schouders van zowel adviseurs als verzekeraars rust.
Ook bevat een aantal AOV’s onnodig complexe componenten die niet begrijpelijk zijn voor de klant. In de ogen van de AFM laten verzekeraars zich bij het ontwikkelen en verkopen van dergelijke AOV’s te weinig leiden door de daadwerkelijke behoeften van de doelgroep en te veel door het beschikbare budget van de klant (of het gebrek daaraan).”
De AFM verwacht dat verzekeraars stappen zullen zetten die leiden tot toegankelijke producten met toegevoegde waarde en kwalitatief goede distributie. Een goed proces bij de ontwikkeling van producten moet voorkomen dat slechte producten worden aangeboden. Een aantal verzekeraars heeft naar aanleiding van de analyse van de AFM toegezegd concrete verbeteringen door te voeren.
Bron: AFM, 16-06-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99