Toch maakt een aanzienlijk deel van de spaarders spaarbeslissingen zonder hierbij grondig informatie in te winnen over het spaarproduct en de bank die ze aanbiedt. 40% van de respondenten heeft zich vooraf niet of nauwelijks verdiept in spaarproducten. Het verzamelen van informatie over banken is nog minder populair: 46% van de respondenten wint nauwelijks tot geen informatie in. Slechts een klein deel van de Nederlanders geeft aan veel informatie in te winnen over dit onderwerp.
Daarnaast is onderzocht of spaarders hun spaargeld spreiden over meerdere banken, welk deel van hun spaargeld ze vastzetten en in welke mate ze gedurende de crisis spaargeld hebben verplaatst naar een andere bank. De meeste respondenten doen niet aan het spreiden van spaargeld, zo blijkt uit het onderzoek. Ruim een kwart van de spaarders heeft het spaargeld vastgezet. Hierbij gaat het meestal om minder dan de helft van het spaargeld.
Bron: DNB, 31-08-2011
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99