Bij de Ombudsman zijn 5.794 zaken binnengekomen, bij de geschillencommissie 621 en de commissie van Beroep heeft 35 zaken ontvangen. De Ombudsman telt in het verslagjaar nog 2.300 nietontvankelijke zaken waarvan de helft niet eerst de wettelijk voorgeschreven IKP-procedure heeft doorlopen.
Ongeveer 44 procent van de klachten is door de Ombudsman en zijn team binnen drie maanden afgehandeld, terwijl 10 procent een afhandeltermijn kende van meer dan een jaar. voor de geschillencommissie lagen deze percentages respectievelijk op 33 procent en 9 procent; 37 procent werd binnen een half jaar afgehandeld.
In ongeveer een derde van de klachten bereikte de Ombudsman een voor de consument gunstig resultaat. Bij de geschillencommissie ligt dit aandeel op circa 40 procent van de zaken die tijdens een zitting van de commissie worden behandeld.
Met 1.843 klachten leverden de schadeverzekeringen in 2011 een aandeel van 30 procent in het klachtentotaal. Toch daalde het aantal klachten in dit segment in 2011 met bijna 9 procent waar in 2010 nog een stijging van 12 procent werd genoteerd. De klachtendaling was het grootst in de beleggingszaken ( 31 procent) en het minst bij hypotheken (7 procent). het aantal bankzaken daalde met 17procent en de klachten levensverzekeringen met 14,5 procent.
Bron: VVP, 23-04-2012
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99