Verzekeraars en adviseurs moeten heel netjes omgaan met klanten die in het verleden een woekerpolis bij hen hebben afgesloten, aldus de AFM. Verzekeraars hebben de minister zwart op wit beloofd zo min mogelijk drempels op de werpen voor hun klanten. Bijvoorbeeld door geen kosten in rekening te brengen voor het oversluiten van een lopende beleggingsverzekering en ook niet voor het hersteladvies dat daarbij hoort.
Ook tussenpersonen moeten hun eigen klanten kosteloos helpen bij vragen over hun woekerpolis. Daarvoor is in het verleden al betaald en soms lopen provisiebetalingen nu ook nog. Ook bij hersteladvies van een tussenpersoon geldt wat ons betreft dat klanten geen rekening krijgen en dus niets hoeven te betalen.
De AFM kan niet formeel handhaven als partijen zich hier niet aan houden. Maar zij zal verzekeraars en tussenpersonen er wel op aanspreken als ze zich niet houden aan de belofte om hun klanten kosteloos te helpen bij hun woekerpolis. De voorbeelden zoals RADAR die maandagavond 23 april heeft laten zien, zijn voor de AFM een signaal dat problemen mogelijk nog niet in alle gevallen op de juiste wijze worden opgelost.
Bron: AFM, 24-04-2012
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99