Het merendeel van de consumenten is inmiddels bekend met banksparen. Het merendeel van de consumenten is inmiddels bekend met banksparen. Zekerheid, begrijpelijkheid en transparantie zijn in de huidige markt dé redenen voor de Nederlandse consumenten om banksparen te verkiezen boven vermogensopbouw via levensverzekeringen. Daarbij zetten aanbieders en adviseurs het laatste jaar proactief in op het onderbrengen en oversluiten van vermogen in bankspaarproducten. Door deze verschuiving en het aantrekken van nieuwe spaargelden groeit de bankspaarproductie over heel 2011 met 39% tot € 5,4 miljard. Zelfs de productie van banksparen voor de eigen woning weet in een dalende hypotheekmarkt enorme groeicijfers (+29% ten opzichte van 2010) te realiseren, aldus IG&H.
Net nu banksparen tot volledige wasdom komt, lijkt het Lente-akkoord roet in het eten te gooien, aldus IG&H. Door aanpassingen in wet- en regelgeving wordt de groeipotentie van banksparen in een heel ander perspectief geplaatst . De consument wordt aanzienlijk beperkt in zijn keuze, doordat banksparen voor ontslag en eigen woning volgens het nu voorliggende voorstel niet langer mogelijk zijn.
Bron: IG&H, 13-06-2012
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99