In mei beoordeelde De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) de websites van alle verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Van de 47 verzekeraars met het Keurmerk voldeden er dertig niet aan de huidige keurmerkeisen voor websites. Nadat de stichting alle verzekeraars hierop aangesproken had en er vele reacties binnen waren, is eind juni en begin juli een nacontrole uitgevoerd. “Van de dertig verzekeraars die niet voldeden, hebben zesentwintig hun website inmiddels gecorrigeerd. Vier verzekeraars hebben hun website nog niet aangepast, maar tijdig aangegeven dat zij dit alsnog zullen doen.”
De getoetste onderdelen waar de keurmerkwebsites aan moeten voldoen zijn: de telefonische bereikbaarheid (is de vermelde maximale wachttijd niet langer dan vijf minuten en staat dit ook zo vermeld op de website?); de klachtenrapportage (staat de rapportage over 2011 op de site?) en het Klanttevredenheidsonderzoek (KTO; staat dit onderzoek op de site en staat op de site welke verbeteracties er op basis van het KTO zijn of worden uitgevoerd?).
Stv-directeur Ron van Kesteren begrijpt dat nieuwe verplichtingen nog niet in ieders systeem zitten. “Zaken moeten vanzelfsprekend gaan worden en verzekeraars moeten daarin groeien. Wij zijn er ook voor om verzekeraars daarbij te helpen. En wij kunnen niet anders dan scherp controleren: als een verzekeraar het Keurmerk heeft, dan moet dat wel wat waard zijn.”
Bron: Verbond van Verzekeraars, 12-07-2012
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99