Aanbieders van beleggingsproducten die door een vrijstelling niet onder toezicht van de AFM staan, zijn verplicht beleggers daarvoor te waarschuwen in onder meer reclame-uitingen en op hun websites. Er is daarvoor een speciale, verplichte afbeelding, de zogenoemde vrijstellingsvermelding. Uit een steekproef van de AFM blijkt dat veel aanbieders nog niet aan deze wettelijke eis voldoen. Beleggers hebben in dat geval onvoldoende inzicht in de partijen met wie ze zaken doen.
De AFM heeft 31 aanbieders van effecten en/of rechten van deelneming bekeken die niet onder haar toezicht vallen, omdat ze gebruik maken van een vrijstelling. Slechts zes van die 31 aanbieders maken voldoende duidelijk dat ze buiten het toezicht van de AFM vallen. De AFM licht daarom op haar website de regels nogmaals toe en biedt handvatten voor het gebruik van de vrijstellingsvermelding.
Tien aanbieders gebruiken de vrijstellingsvermelding in een verkeerd format of plaatsen deze niet in alle reclame-uitingen. De AFM heeft hen daarop aangesproken en verzocht de vrijstellingsvermelding correct te melden. Vijftien aanbieders waarschuwen beleggers op geen enkele wijze dat het AFM-toezicht niet van toepassing is. De AFM kan handhavingmaatregelen treffen als zij de vermelding niet gaan toepassen.
Bron: AFM, 25-07-2012
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99