MijnFintool

Nieuws

Tips voor het omgaan met tariefdruk (deel 2)

Een mini serie tips voor de adviespraktijk.

Richt uw inspanningen op de meest waardevolle klanten
Maak een analyse van uw klantenportefeuille. Welke klanten zijn voor u het meest waardevol. Focus hier uw inspanningen op. Kijk of u bepaalde diensten op verschillende niveau’s aan kunt bieden (basis / extra) om verschillende doelgroepen aan te spreken en de tarieven overeenkomstig aan te passen.
Uw tijdsinvestering moet evenredig zijn aan het tarief. Soms is het voordeliger om afscheid te nemen van tijdrovende klanten die niet winstgevend zijn (en het op termijn ook nooit zullen worden, omdat ze enkel uw tijd ‘opslurpen’, zonder opbrengsten. U heeft ongetwijfeld wel een paar relaties waarbij u denkt (daar is hij/zij alweer, dat gaat mij weer een hoop tijd kosten).

Gebruik technologie waarbij uw werkprocessen vereenvoudigd worden.
Extranetten van banken en verzekeraars worden steeds gebruiksvriendelijker. Met een instructieblad / handleiding, kunt u (en uw personeel) aanvragen foutloos indienen en de doorlooptijden verkorten. Vaak is onbekend, onbemind, en wordt voor de papieren aanvraag variant gekozen.
Heef u de e-mailadressen van diverse verzekeraars / banken snel bij de hand? Maakt u daar vaak genoeg gebruik van? Een simpele mutatie kan sneller via de e-mail (vastlegging dossier), dan via een telefoongesprek. Maakt u al gebruik van Skype (of alternatieve aanbieders)?
Kunnen uw relaties u ook eenvoudig benaderen via de e-mail / website? Geef in uw communicatie aan wat een gebruikelijke responstijd is van uw bedrijf. Consumenten denken vaak dat uw reactie per ommegaande volgt op een digitaal contact. Met een vriendelijke boodschap, kunt u aangeven dat u snel reageert, maar efficient (kostenverlagend) wenst te werken en daardoor niet de hele dag achter de inbox van uw e-mail kan zitten wachten.
Neem uw werkprocessen met een stofkam door. Is het noodzakelijk om van alle maatschappijen doorlopend software te updaten? Kan het eenvoudiger / sneller, zonder dat dit ten koste van de kwaliteit gaat? Maak hier een uurtje tijd voor vrij en laat uw medewerker(s) ook kritisch naar de werkprocessen kijken en vraag om input.
 

Door efficiënt te werken en rendabele uren te maken, kunt u een gezond uurtarief hanteren.

Modules & dossiers

Opvoerdatum

10 sep 2012

Laatst gewijzigd

11 sep 2012

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1