MijnFintool

Nieuws

Commerciële initiatieven – out of the box denken?

2013 wordt een spannend jaar voor (hypotheek)adviseurs. Veel fiscale wijzigingen, provisieverbod, nieuwe marktpartijen en initiatieven, waarbij de adviseur zijn toegevoegde waarde kan tonen en de bijbehorende ‘boterham’ kan verdienen. De afgelopen week zijn er diverse berichten in de media geweest, waarbij externe partijen een verdienmodel creëren. Soms moet je je markt maken. Daarom een paar voorbeelden van andere partijen, waar u wellicht een eigen draai aan kunt geven.
  • Sinds 1 oktober jl. is er de website 112schade.nl met haar kosteloze verhaalservice voor particulieren met materiële schade. Uiteraard zit hier een verdienmodel aan vast. Maar waarom zou u dit niet aan kunnen bieden? Biedt u nu al uit ‘service’ overweging hulp bij verhaalschade aan? Wanneer een automobilist ervoor kiest de auto uitsluitend te verzekeren tegen wettelijke aansprakelijkheid (WA), dan is schade aan het eigen voertuig niet gedekt bij een aanrijding. De automobilist zal in dat geval de schade zelf moeten gaan verhalen, echter dit blijkt vaak een lastige opgave omdat vakkennis ontbreekt en men vaak niet weet welke wegen te bewandelen. Voor u moet dit geen probleem zijn?
  • In Overijssel is Freelance Financieel Adviseurs (FFA) van start gegaan. Het bedrijf adviseert klanten op het terrein van financiële planning en hypotheken. Er wordt geen eigen assurantieportefeuille opgebouwd. Heeft u al in uw eigen omgeving (aktief) naar samenwerking gezocht? Met accountancy /  brancheverenigingen / notarissen / andere doelgroepen?
  • Niet langer per uur betalen bij Q-Park. Q-Park schaft het betalen per uur in de eigen parkeergarages per 1 oktober af. In de garages van Q-Park wordt vanaf dan in kleinere tijdstappen afgerekend. In hoeverre heeft uw dienstverlening al een deeldiensten aanbod, in plaats van een ‘overall hypotheektarief van bijvoorbeeld €2.500? Vele kleintjes maken ook een grote.
  • Kindvrij vliegen. Een Maleisische luchtvaartmaatschappij heeft een oplossing voor passagiers die niet willen worden gestoord door kleine kinderen. In een deel van het vliegtuig mogen alleen mensen van 12 jaar en ouder zitten. Een plaatsje daar kost omgerekend 9 euro extra, meldde prijsvechter AirAsia X. Soms kun je ‘behoeftes’ ook creëren bij consumenten.
  • Samenwerking met externe partijen: Koninklijke Philips nv (PHIA.AE) gaat een samenwerking aan met Jones Lang LaSalle, waarbij het elektronicaconcern alle cliënten van de vastgoedspecialist zal voorzien van energie-efficiënte verlichtings- en energiemanagementoplossingen.
  • Florius heeft een hypotheekdashboard voor zijn klanten geïntroduceerd. Het paneel staat in de beveiligde klantomgeving op de Florius-site en moet klanten beter inzicht geven in hun hypotheek. De grotere 'hypotheekbewustwording' leidt volgens de geldverstrekker tot meer contactmomenten met het intermediair. Hier is schijnbaar behoefte aan. Maar biedt u uw relaties niet al jaarlijks een ‘totaaladvies’ dashboard gesprek. Ander strikje erom en men wil er wel voor betalen.
  • Regelmatig heeft een grote bouwketen een kortingsaktie. Bijvoorbeeld ‘vroege vogels, tussen 8 en 10 uur ‘s morgens’. Wellicht heeft u kantooruren, die dun bezet zijn qua klanten. Bied dan een korting op het uurtarief aan, bij dienstverlening tijdens deze daluren. Of 2 halen, 1 betalen. Hypotheekadvies (betalen) en aftersales gratis.
  • Afwijkende hypotheekadvies tarieven: starters / doorstromer / ‘doe het zelver’ / elders afgewezen hypotheekaanvraag / ZZP-er / echtscheiding – wijzigen van de hypotheek. De tijdsbesteding per soort relatie zal afwijken van de doorsnee relatie. Waarom dan niet uw tarief hier op afstemmen en in de marketing op een niche inzetten?

 

Met bovenstaande voorbeelden hopen wij wat suggesties te geven, hoe een dienst ‘omgebogen’ kan worden in een eigen dienst met bijbehorend verdienmodel. Niet alles zal iedereen passen, maar dat schept juist kansen. Houd als adviseur wel een bepaalde focus op uw dienstverlening – u heeft een bepaalde expertise, die moet u optimaal benutten. Dienstverlening op deelgebieden die u onvoldoende zult beheersen, zullen nooit rendabel worden.

Houd eens een week bij wat u in uw omgeving ziet en hoort – ook uit andere branches -  en kijk welke succesvolle tips u in uw eigen onderneming kunt invoeren. En als u uw idee wilt delen met de overige lezers, kan dat uiteraard.

Bron: Redactie Fintool

Modules & dossiers

Opvoerdatum

04 okt 2012

Laatst gewijzigd

04 okt 2012

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1