MijnFintool

Nieuws

B1 taalgebruik voor consumenteninformatie

Consumenten hebben bij begrijpelijke en duidelijke informatie meer vertrouwen in de aanbieder. ‘Hoe ik denk over verzekeren: saai, ingewikkeld, ondoorzichtig’. ‘Verzekeren betekent voor mij veel onduidelijkheid. Voorwaarden zijn in een voor mij onduidelijke taal.’ Dat zijn uitspraken uit het kwalitatieve onderzoek dat in opdracht van Delta Lloyd Groep is uitgevoerd.

Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat consumenten financiële taal nog steeds te ingewikkeld vinden. Dit ondanks inspanningen die door de financiële dienstverleners zijn gedaan. Zoals het herschrijven van brieven en brochures in begrijpelijke taal en het vereenvoudigen van producten.

Als bijlage is het onderzoeksrapport van Delta Lloyd beschikbaar. Delta Lloyd heeft een website - deltalloyd.nl/kritisch/ - waar o.a. een app "100 kritische vragen én antwoorden" beschikbaar is.

Bron: Delta LLoyd

 

* De AFM heeft in het verleden al eerder een leidraad begrijpelijk schrijven (link) uitgegeven.

* Van het Verbond van Verzekeraars kregen wij de ‘De regels van taalniveau B1’ (download)

 

 

Modules & dossiers

Opvoerdatum

12 okt 2012

Laatst gewijzigd

16 okt 2012

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1