Uit onderzoek blijkt dat dit bij het publiek in ieder geval onvoldoende zichtbaar is geworden. Het inzetten op herstel van vertrouwen is drie jaar na invoering van de Code de actuele uitdaging. Een actieve en transparante dialoog tussen de bankensector en de samenleving is hiervoor onontbeerlijk. Het goed en grondig implementeren van de Code legt hiervoor de basis.
Het werkelijk centraal stellen van de klant in denken en doen vergt een wezenlijke verandering binnen banken. Desalniettemin hebben banken op het terrein van klant centraal veel vooruitgang geboekt. Het centraal stellen van de klant is doorgedrongen tot in de kernwaarden van banken. De ‘tone at the top’ verandert nog steeds in positieve zin. Het blijft van belang om deze positieve trend door te trekken, want het doel is nog niet bereikt.
Vrijwel alle banken rapporteren publiekelijk over de naleving van de code. De gemeten kwaliteit van de uitleg bij afwijkingen van de code is in het algemeen goed. Een punt van aandacht is de actualiteit van de op websites van banken geplaatste informatie.
Download hier het rapport (pdf, 25 pagina's)
Bron: Commissie Code Banken
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99