Neem nu een abonnement op Fintool.nl
De betrouwbare vraagbaak voor financiƫle dienstverleners.
Abonneren Bekijk alle diensten
6 mrt 2014 Nieuws

Banken richten voor erfgenamen digitaal loket in voor slapende tegoeden

Nabestaanden kunnen binnenkort eenvoudiger nagaan of een overleden familielid nog een spaartegoed heeft bij een bank. Banken zijn van plan om begin 2014 jaar een digitaal loket in te richten voor 'slapende tegoeden', meldt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB).
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

Het idee achter het loket is dat consumenten op één plek digitaal een navraag kunnen indienen naar (mogelijke) tegoeden aanwezig op bankrekeningen op naam van een overledene waar zij recht op hebben. Doelgroep zijn erfgenamen (en degenen die belast zijn met de afhandeling van de nalatenschap), die geen goed zicht hebben bij welke bank(en) de overledene mogelijk rekening(en) aanhield.

Na 20 jaar is er, volgens het Burgerlijk Wetboek, sprake van verjaring en vervalt het tegoed aan bank. Het gezamenlijk beleid van de banken is echter dat geld op slapende rekeningen altijd worden uitbetaald aan de rechthebbenden. Ondanks de algemene wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar.

Het beoogde digitale proces ziet er globaal als volgt uit:

  • Stap 1 – Een erfgenaam en/of degene die belast is met de afhandeling van de nalatenschap (executeur, notaris) vermoedt dat de erfgenaam recht heeft op een tegoed op een bankrekening op naam van de overledene, maar kan zelf geen sporen terugvinden bij welke bank(en) deze tegoeden zich zouden bevinden. Voor een centrale navraag bezoekt hij/ zij de website van het digitaal centraal loket. Hier vindt de navrager de spelregels voor de navraagprocedure en kan zijn/ haar navraag indienen door zijn/ haar persoonlijke gegevens in te vullen en de wettelijk vereiste documenten toe te voegen.
  • Stap 2 – De digitale navraag wordt automatisch doorgestuurd naar de bij het loket aangesloten banken.
  • Stap 3 – Banken voeren de navraag uit en sturen binnen de afgesproken termijn een digitaal bericht terug naar het centraal loket, of er wel of geen tegoeden op naam van de overledene zijn aangetroffen waar de betreffende erfgenaam mogelijk recht op heeft.
  • Stap 4 – Na afloop van de afgesproken termijn wordt er vanuit het digitaal centraal loket een e-mailbericht naar de navrager gestuurd met hierin de uitkomst van zijn/ haar navraag. Bij gevonden tegoeden op naam van de overledene waar de navrager mogelijk recht op heeft, vermeldt het e-mailbericht de te nemen vervolgstappen voor de betreffende consument. Let op: de hoogte van het gevonden bedrag wordt niet vermeld. Ook zal pas definitief kunnen worden vastgesteld of de navrager daadwerkelijk recht heeft op de betreffende tegoeden, als het bankspecifieke navraagproces (zie stap 5) is doorlopen.
  • Stap 5 – De erfgenaam meldt zich bij de betreffende bank om zich te legitimeren, alle vereiste bewijsstukken te overhandigen en het verdere bankspecifieke proces te bespreken. Tijdens de procedure bij de bank in kwestie komt vast te staan of de erfgenaam al dan niet daadwerkelijk recht op het betreffende tegoed heeft.

 

Bron: Nederlandse Vereniging van Banken

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

8 jul 2013

Laatst gewijzigd

6 mrt 2014

Adresgegevens

Fintool

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl
KvK 27256668

Fintool bv © 2003/2024. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.