De Autoriteit Financiële Markten (AFM) adviseert consumenten die een creditcard overwegen rustig en grondig deze opties te overwegen.
Klantbelang centraal
De AFM heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de manier waarop creditcards aan de man worden gebracht. Net als bij andere financiële producten moet ook bij kredietkaarten het belang van de klant voorop staan. Uit deze analyse bleek dat er sprake was van enige tot sterke sturing van het gedrag van klanten. Deze sturing kan tot gevolg hebben dat klanten geen actieve keuzes maken en daarmee mogelijk niet precies weten onder welke voorwaarden zij gebruik maken van een creditcard of welke alternatieven er bestaan.
Zo kwam het voor dat een standaardlimiet werd aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat lagere limieten ook mogelijk zijn. Ook was het bij sommige aanbieders praktijk om de betalingen automatisch in maandelijkse termijnen terug te laten betalen. Daarover betaalt de consument echter een hoge rente. De mogelijkheid om de uitstaande bedragen volledig binnen een maand terug te betalen, werd daarentegen nauwelijks onder de aandacht gebracht.
Informatieverstrekking verbeterd
De AFM heeft zes aanbieders aangesproken op hun specifieke aandachtspunten bij het aanbieden van creditcards. Vrijwel alle partijen hebben daarop hun informatieverstrekking verbeterd. Naast de hoogte van de limiet en de betalingstermijn, zijn ook afspraken gemaakt over de reclame over creditcards. De AFM heeft de aanbieders van creditcards gevraagd om geen reclame meer te versturen die consumenten aanspoort om de resterende beschikbare kredietruimte te gebruiken. Het initiatief om gebruik te maken van resterende kredietruimte moet bij de consument liggen.
Aandachtspunten voor consument
Als consument blijft het belangrijk zelf bewuste keuzes te maken. Bij creditcards is een aantal aandachtspunten:
Bron: AFM
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99