Bevestig uw aanmelding

U ontvangt nu een e-mailbericht van waaruit u uw aanmelding moet bevestigen. Zonder deze bevestiging ontvangt u niet dagelijks actuele en praktische informatie. Doe het gelijk even!

Stuur mij dagelijks actuele en praktische informatie
Bekijk alle diensten
2 feb 2014 Nieuws

AFM: benader de klant proactief bij oplossen problemen restschuld en het voorkomen van betalingsproblemen

“Wij dringen er al langer op aan dat aanbieders en adviseurs klanten die mogelijk met een restschuld op hun hypotheek blijven zitten proactief benaderen om te kijken of dit probleem oplosbaar is.” Dat zei Paul Schuiling, senior toezichthouder bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in een gesprek met BNR.
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief
  • Kennisbank met 1000+ artikelen
  • Rekenmodellen en downloads
  • Persoonlijk archief
  • Inclusief Permanent Actueel module!!

“Het is belangrijk om met de klant om tafel te gaan zitten om meer inzicht in zijn financiële positie te krijgen en te kijken of er mogelijkheden zijn om iets aan de hypotheek, de inkomens- of bestedingenkant  te veranderen, zodat er weer lucht ontstaat. “Aanbieders of intermediairs kunnen hierover gewoon het gesprek aangaan met klanten.

Beluister het interview met Paul Schuiling op BNR

Schuiling reageerde hiermee op de uitkomsten van het jaarlijkse hypothekenonderzoek van Deloitte. Daaruit kwam naar voren dat twee op de drie woningbezitters zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd voelt over de gevolgen van de crisis.

In maart 2013 heeft de AFM een onderzoek onder hypotheekaanbieders gepubliceerd, waarin is gekeken naar de manier waarop het belang van de klant centraal staat bij de behandeling van betalingsproblemen. Daaruit bleek dat hypotheekaanbieders werken aan de aanpak van betalingsachterstanden, maar dat nog verdere maatregelen genomen kunnen worden. Vooral vroegtijdig signaleren van (mogelijke) betalingsachterstanden en meer voorlichting kunnen preventief werken.

Leidraad Betalingsachterstanden bij hypotheken (pdf,  9 pagina's)

 

Bron: AFM

 

Downloads

Downloads zijn alleen beschikbaar als u bent ingelogd. Log graag in of neem een abonnement.

Lees ook…

Woningbezitter negeert restschuld als probleem

Twee op de drie woningbezitters voelen zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis en tasten daarmee in het duister over de impact hiervan op hun financiële situatie. Vreemd genoeg geeft ook een aanzienlijk deel aan geen behoefte te hebben om met de hypotheekverstrekker van gedachten te wisselen hoe een potentieel restschuldprobleem opgelost kan worden. Verhogen van bewustwording en proactief beheer zijn noodzakelijk om meer woningbezitters te bewegen naar een gezonde financiële huishouding. Dit blijkt uit het jaarlijkse hypothekenonderzoek van Deloitte met dit jaar als thema “Hypotheekklanten uit de crisis”.

NVVK en hypotheekverstrekkers slaan met Schakel! handen ineen

Vanaf vandaag gaat Schakel! van start. Schakel! is een samenwerkingsverband tussen de NVVK, de brancheorganisatie van schuldhulpverlening, en een aantal hypotheekverstrekkers. De samenwerking heeft tot doel eigen woningbezitters met betalingsproblemen beter de weg te wijzen en van dienst te zijn.

Rubrieken

Dossiers

Opvoerdatum

9 okt 2013

Laatst gewijzigd

2 feb 2014

Adresgegevens

Fintool
Vlinderweg 2 | Unit 0.24
2623 AX Delft

Telefoon 085 - 111 89 99
Telefax 085 - 111 88 80
E-mail: info@fintool.nl

Fintool bv © 2003/2019. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.