Informatieverstrekking
De AFM heeft gekeken naar de informatie die tien verzekeraars - die samen twee derde van het opgebouwde lijfrentekapitaal beheren - beschikbaar stellen op hun website en naar hun schriftelijke informatieverstrekking. De aanbevelingen uit het onderzoek zijn uiteraard ook relevant voor de dienstverlening van banken.
Klik hier voor het onderzoeksrapport: "Onderzoek naar dienstverlening bij expirerende lijfrentes" (pdf, 24 pagina's)
Een aantal verzekeraars informeert de klant niet tijdig en onvoldoende over zijn expirerende lijfrente. De klant krijgt bijvoorbeeld pas anderhalve maand voor de expiratiedatum informatie. Ook is het onduidelijk welke vormen van dienstverlening er zijn. Bovendien is de informatie op de websites van verzekeraars in een aantal gevallen te summier. De verschillende productkenmerken komen bijvoorbeeld onvoldoende aan bod.
Klanten moeten volgens de AFM minstens drie maanden voor expiratie van hun lijfrente informatie krijgen over de verschillende mogelijkheden.[zie item 'Tijdige informatie bij aflopen lijfrente', waarin het Verbond van Verzekeraars hierop inspeelt]. De AFM verwacht dat zowel verzekeraars als banken hun informatieverstrekking tegen het licht houden en, waar nodig, verbeteren.
Verkenning adviesdienstverlening
Het verkennend onderzoek naar de kwaliteit van het advies is gedaan bij twee verzekeraars, een bank en twee zelfstandige grote advieskantoren. In totaal zijn 27 adviesdossiers onderzocht. Kleinere ondernemingen zijn niet betrokken in dit onderzoek.
Bij drie van de vijf onderzochte partijen bevatte de meerderheid van de adviesdossiers niet alle klantinformatie die noodzakelijk is om passend te kunnen adviseren. Veelal was het onduidelijk welk advies is gegeven, werd het gegeven advies slechts summier gemotiveerd en werden niet alle relevante productkenmerken in een productvergelijking meegenomen. Het is daardoor in veel gevallen onzeker of het geadviseerde product aansluit bij de wensen en de situatie van de klant.
Hoewel het onderzoek verkennend van aard was en het om een deelwaarneming gaat, geven de uitkomsten aanleiding tot zorg over het marktbrede kwaliteitsniveau van de advisering over deze producten.
De uitkomsten roepen ook de vraag op of de aanbevelingen uit eerdere AFM onderzoeken naar adviesdienstverlening bij hypotheken (pdf, 114 pagina's) en pensioenen worden toegepast bij andere ingewikkelde financiële producten als expirerende lijfrentes.
De AFM zal over de adviesdienstverlening in gesprek gaan met de sector. Bovendien is de kwaliteit van de adviesdienstverlening bij impactvolle en complexe producten volgend jaar een speerpunt in het toezicht.
Bron: AFM
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99