De (AFM) consumentenmonitor is beschikbaar. In dit rapport worden de ontwikkelingen in het financiële keuzegedrag van consumenten beschreven die in de periode oktober 2012 tot en met maart 2013 een hypotheek hebben afgesloten.
Het veldwerk vond plaats in de periode april-mei 2013.
Ruim vier op de vijf hypotheken is met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) afgesloten.
Hypotheeksluiters besteden gemiddeld elf uur aan de keuze voor de soort hypotheek en de geschikte aanbieder. Hiervan wordt gemiddeld zes uur besteed aan gesprekken met adviseurs en vijf uur om zelf informatie te zoeken.
Hypotheeksluiters denken dat een adviseur circa 12 uur nodig heeft voor het advies en afsluiten van de hypotheek.
Bij het afsluiten van de hypotheek onderhandelt circa één op de vijf sluiters over de kosten van het hypotheekadvies die aan de adviseur moet worden betaald.
Zes op de tien hypotheken wordt via het intermediair gesloten. In de laatste AFM Consumentenmonitor is het aandeel van het tussenpersoonkanaal (41%) voor het eerst groter dan het bankkanaal. Het marktaandeel van hypotheekwinkels is stabiel rond de 20%. Slechts een kwart van de hypotheekadviezen wordt nog met provisie betaald.
Het volledige rapport is als download beschikbaar.
Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.