MijnFintool

Nieuws

Markt voor schadeverzekeringen groeit weer (beperkt) in 2014

De markt voor schadeverzekeringen (daaronder worden alle verzekeringen verstaan, die niet onder zorg- of inkomensverzekeringen vallen) zal naar verwachting gekrompen zijn aan het einde van 2013 (circa -1%). Maar in in 2014 wordt weer een beperkte groei (circa +1%) verwacht in het totale premievolume. De eerdere verwachtingen voor 2013 zijn naar beneden bijgesteld vanwege een uitblijvend, eerder wel verwacht, economisch herstel.

De ontwikkelingen in de particuliere en zakelijke markt zijn ongeveer hetzelfde. Wel zijn er verschillen tussen in de verschillende productgroepen. De negatieve ontwikkeling in 2013 is met name het gevolg van een afname van het aantal verzekeringen. De gemiddelde premie per verzekering voor particulieren blijft ongeveer gelijk. Voor bedrijven daalt de gemiddelde premie wel enigszins. In 2014 wordt en beperkte groei voor zowel het aantal verzekeringen als de gemiddelde premie verwacht. Dit blijkt uit nieuwe cijfers en analyses van Baken Adviesgroep.

De grootste krimp in de markt in 2013 wordt verwacht bij motorrijtuigenverzekeringen, zowel bij personen- als bedrijfsauto’s, bij technische verzekeringen en bij AVB. De brandverzekeringen, zowel particulier als zakelijk, vertonen naar verwachting nog een beperkte groei in 2013. Gezien de verwachtingen van de Nederlandse economie voor 2014 wordt voor 2014 een beperkte groei voor alle productgroepen verwacht.

Consumenten weten (vaak) niet (meer) bij wie en hoe ze zijn verzekerd. In hun ogen is er geen of weinig verschil tussen het directe aanbod op Internet van een vergelijkingssite, een gevolmachtigde, direct writer en een intermediairverzekeraar. Hierdoor komen de verschillende marktspelers steeds meer in directe concurrentie te staan. Het is daardoor bijna onmogelijk geworden om de verdeling van de ‘oude’ distributiekanalen (direct, via tussenpersonen en via de bank) goed te meten.

Op basis van onderzoek naar het oriëntatie- en aankoopgedrag van particuliere schadeverzekeringen door consumenten is een nieuwe segmentatie toegepast en zijn consumenten verdeeld in vijf nieuwe marktsegmenten gedefinieerd, waarbinnen een vergelijkbaar gedrag wordt vertoond: Eigen regisseurs, Toetsers, Uitbesteders, Vermijders en Werkers. De verhoudingen tussen het aantal consumenten in deze segmenten verschillen per type verzekering.

Bron: Baken Adviesgroep

Modules & dossiers

Opvoerdatum

04 nov 2013

Laatst gewijzigd

04 nov 2013

Reacties

Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel

Reageren? Graag eerst inloggen.

Permanent Actueel met Fintool?

Als professioneel financieel adviseur moet en wilt u bijblijven en dat het liefst in zo weinig mogelijk (kostbare) tijd. Dat kan nu met Fintool.nl! Meld u nu aan als abonnee en krijg direct toegang tot de Kennisbank en Helpdesk.
Lees verder

Fintool bv © 2003/2025. Alle rechten voorbehouden.
Lees graag de leveringsvoorwaarden en het privacy reglement.

1
1