Waarde van een volledig advies
Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de consumenten niet bereid is om de huidige prijzen voor een volledig hypotheek te betalen. SK&P ziet drie oorzaken. Ten eerste is na decennia lang 'gratis' advies de waardeperceptie voor advies laag bij consumenten. De doorsnee Nederlander die een hypotheek bezit of overweegt denkt dat een adviseur gemiddeld 10 uur besteedt aan een adviestraject en rond de €100 per uur rekent.
Ten tweede ziet de consument de meerwaarde niet van iedere activiteit van een adviseur. 40% van de consumenten geeft aan niet of nauwelijks te willen betalen voor uitleg over hypotheken, terwijl 50% van de consumenten hetzelfde aangeeft voor de hypotheekadministratie. De waarde van de adviseur zit voornamelijk in het regelen van gunstige hypotheekvoorwaarden en het leveren van persoonlijk advies op maat, terwijl bijna ieder aanbod een volledig advies omvat.
Ten derde hangt de betalingsbereidheid af van de hoogte van de te financieren hypotheeksom, wat veelal gepaard gaat met een hoog inkomen. Zo is een consument die een huis van €400.000 wil financieren bereid om respectievelijk 37% en 68% meer te betalen voor advies dan een consument met een huis van €225.000 en €125.000. De waarde van advies moet worden uitgelegd aan de consument en adviseurs moeten inspelen op de klantbehoeften.
Huidige adviesaanbod is te weinig gedifferentieerd
Differentiatie naar adviesactiviteit wordt nog niet overal aangeboden. Uit het onderzoek blijkt dat 50% van de consumenten niet of nauwelijks wil betalen voor ondersteuning bij de hypotheekadministratie.
Er is ruimte voor differentiatie naar advieskanaal. Uit het onderzoek van Simon-Kucher komt naar voren dat een multi-channel adviesvorm een aanzienlijke marktpotentie heeft, die 37% van de consumenten aanspreekt. Multi-channel advies bestaat uit een online stappenplan dat toespits op de persoonlijke situatie aangevuld met persoonlijk advies via chat, mail, telefoon of selectief face-to-face contact met een adviseur.
Meer klantgerichte adviesproposities is groeikans voor adviseurs in aantrekkende hypotheekmarkt
Met het aantrekken van de hypotheekmarkt is de tijd rijp voor hypotheekadviseurs om met meer klantgerichte vormgeving van het hypotheekadvies groeikansen aan te grijpen. Deze groeikans gaat schuil in het (ont)bundelen van het hypotheekadvies, afgestemd op specifieke klantsegmenten. Dat is de sleutel om de waarde die het hypotheekadvies wel degelijk heeft, beter te beprijzen en tegelijkertijd sterker te communiceren in de markt.
Bron: Simon-Kucher & Partners
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99