Het afgelopen half jaar werd de Chipknip gemiddeld 1,29 miljoen keer per maand opgewaardeerd. 12,5 keer vaker dan dat er saldo terug werd geboekt. Terwijl het aantal Chipknip betaaltransacties al jaren afneemt en er steeds minder locaties zijn waar de consument met Chipknip kan betalen. De consument laat nu nog zijn geld op de Chipknip staan.
In 2014 is het nog heel eenvoudig om de Chipknip op nul te zetten. De consument kan namelijk zelf zijn Chipknip leegmaken via ieder oplaadpunt. Het Chipknipsaldo staat dan binnen drie dagen op de bankrekening. Vanaf 2015 werkt de Chipknip niet meer. Het Chipknipsaldo blijft uiteraard eigendom van de pashouder, maar eenvoudig en snel afwaarderen via het oplaadpunt is dan niet meer mogelijk.
Hulpmiddelen om de Chipknip leeg te maken
Om de consument te helpen heeft Currence, de merkeigenaar van Chipknip, een handige hulpmiddel ontwikkeld. Hiermee komt er een antwoord op de vraa: Waar is het dichtstbijzijnde oplaadpunt?
Weet u of er saldo op uw Chipknip staat?
De consument kan zijn Chipknipsaldo nagaan door de betaalpas in te steken in een Chipknip oplaadpunt of bij een Chipknip betaalautomaat. Druk op de toets met het vraagteken, in het scherm verschijnt vervolgens het huidige Chipknipsaldo. Afwaarderen van de Chipknip kan in 2014 bij ieder oplaadpunt.
Volgend jaar
Vanaf volgend jaar moet de consument met saldo op de Chipknip contact opnemen met zijn bank als hij zijn geld terug wil storten op zijn bankrekening. Het verschilt per bank wat de consument hiervoor moet doen. Als gevolg hiervan zal het langer duren voordat het Chipknipsaldo op de bankrekening staat bijgeschreven. Een belangrijke reden om het afwaarderen van de Chipknip vooral niet uit te stellen.
Bron: Currence
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99