Open brief
In een gezamenlijke brief aan de financiële instellingen schreven VEH, de Consumentenbond en VEB dat het ongewenst en niet van deze tijd is dat zij niet open zijn over hun prestaties.
NVB
Nederlandse banken zijn positief over het voorstel van consumentenorganisaties om inzichtelijk te maken hoe individuele banken vorderen in het centraal stellen van het klantbelang. De AFM-scores vormen echter een optelsom van vele aspecten van het bankbedrijf en worden ook van jaar tot jaar op verschillende onderdelen gebaseerd.
Het Klantbelang Dashboard van de AFM is daarmee een waardevol instrument voor de dialoog tussen toezichthouder en individuele bank, maar biedt consumenten weinig houvast om een goede vergelijking te maken en kan zorgen voor onnodige onduidelijkheid. De focus zou moeten liggen op de goede dialoog en de verbeteringen die hieruit resulteren voor klanten, niet op de absolute scores. De Nederlandse Vereniging van Banken gaat daarom graag met de consumentenorganisaties in gesprek om te kijken hoe zij klanten wel verder inzicht kunnen geven en helpen bij het maken van een weloverwogen keuze.
Jaarlijkse toets door AFM
De AFM toetst elk jaar bij de tien grootste banken en verzekeraars in hoeverre zij het belang van de klant centraal stellen. Dit gebeurt door middel van het Klantbelang Dashboard, waarin de ondernemingen als geheel en op onderwerpen een score krijgen. De AFM is niet bevoegd de scores van de individuele ondernemingen publiceren. De afweging om scores te publiceren ligt bij de ondernemingen zelf.
Stijgende lijn
Uit de metingen over 2013 bleek dat banken en verzekeraars gestage vooruitgang boeken om het belang van de klant centraal te stellen. In 2013 scoorden de tien grootste banken en verzekeraars gemiddeld een 3,5 op de vijfpuntschaal van het Klantbelang Dashboard. De stijgende trend van de afgelopen jaren wordt hiermee voortgezet.
Bron: VEH/AFM/NVB
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99