Onderhandelen loont
Als je waar voor je geld wilt, moet je wel weten hoeveel je betaalt. Een goed advies kan zijn prijs vaak dubbel en dwars terugverdienen, zeker bij een langlopend product als een hypotheek. Steeds meer mensen stellen zich op als kritische consument, blijkt uit de AFM Consumentenmonitor. Zo heeft meer dan de helft van de ondervraagde hypotheeksluiters onderhandeld over de kosten van het advies of rente, in de meeste gevallen met succes. Van alle hypotheeksluiters heeft 42% over zowel de advieskosten als de hypotheekrente onderhandeld, 7% alleen over de advieskosten.
Oriënteren op prijs én kwaliteit
In het onderzoek noemen consumenten kwaliteit en persoonlijke klik als belangrijkste redenen om te kiezen voor de hypotheekadviseur waarbij ze hun hypotheek hebben afgesloten. Een op de zes noemt aanbevelingen van vrienden of de nabijheid van de adviseur ook als reden voor de daadwerkelijke keuze. Wanneer hypotheeksluiters in de toekomst (opnieuw) een hypotheekadviseur zouden moeten kiezen, dan blijkt dat ze advieskosten als reden twee keer zo vaak noemen. Ook kwaliteit vinden ze dan nog belangrijker.
Achteraf leggen de onderzochte consumenten dus andere prioriteiten bij de keuze van een adviseur. Dichtbij of tips van vrienden blijken minder belangrijk en vooral kostenbewustzijn stijgt door ervaring met hypotheekadvies. Staar je niet alleen blind op een lage rente of lage kosten: oriënteren op prijs én kwaliteit loont!
Checklist
Met de checklist hypotheekgesprek van de AFM kun je nagaan of het gesprek goed is verlopen. En of er nog vragen zijn die je met je adviseur moet bespreken in een volgend gesprek. Met goede vragen help je de adviseur ook om jou passend advies te geven.
Bron: AFM
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99