Doel van de regeling
Het doel van het wetsvoorstel is de administratieve lasten van burgers en politie aanzienlijk te verminderen door te regelen dat bij de aanvraag van een nieuw reisdocument niet langer een proces-verbaal van de politie moet worden overgelegd, indien het oude reisdocument is vermist.
Proces-verbaal (2001)
Naar aanleiding van enkele fraude-incidenten met Nederlandse reisdocumenten is in 2001 in de Paspoortwet de verplichting opgenomen dat – bij vermissing van een reisdocument – te allen tijde van die vermissing een proces-verbaal bij de politie moet worden opgemaakt. Een gewaarmerkt kopie van dat proces-verbaal moet bij de aanvraag voor een nieuw reisdocument worden overgelegd.
Huidige procedure
Als uw paspoort of identiteitskaart gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een procesverbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure.
Klik hier voor internetconsultatie.
Bron: Rijksoverheid
Fintool
info@fintool.nl
085 111 89 99